Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 februari 2019

I ett litet hörn av världen av Marcus Palm

"Han kände också oro. Hans mor hade genom åren byggt  upp en skräckinjagande värld där ute, och framför allt en kall och hård huvudstad. 'Man ska inte ta sig an mer än man klarar av, Stockholm är inte en stad för sådana som du' hörde han henne säga nu. Emil visste inte vad han skulle känna - förväntan eller rädsla, befrielse eller bedrövelse." (sid 22)
I ett litet hörn av världen (2019) av Marcus Palm är hans debutroman av Hoi Förlag. Boken börjar med fyra unga män som är ute och festar, målet är att ragga tjejer och bli full. John är redo för jakt, kompisarna tycker Lukas är toffel som vill gå hem tidigt till sin fru. Björn gapar, skränar och skryter, Erik vill inte lyssna på hans skryt eller skratta åt hans skämt. Erik lever ensam, har trist jobb, tomt kylskåp men hittar full whiskyflaska i skafferiet. Han får korta besök av sin ganska dominerande mor, som tycker han borde vara tacksam för sin utbildning och för det jobb som hans far fixat åt honom.

Emil är en ensam klumpig lantis från Småland, första gången i Stockholm. Allt är trångt på stan; bussar, cykelbanor, trottoarer, han krockar jämnt med folk, tappar saker. Han har fått ärva sin morbrors lägenhet, fin med eklektisk stil. Han är naiv, längtar efter vänner, sällskap, någon att prata med. Emil träffar Agnes och Lars, som kallar sig profeten. Emil blir lycklig och bjuder dem hem på middag. De tre går runt och predikar om kärlek. Emils dominerande mor är död, nu kan han för första gången få köpa skor själv och äta det han tycker om. Emils mor tyckte han skulle sluta gymnasiet och ta hand om henne.

Boken är en välskriven, mastig bok, mycket Stockholm, rolig på sina ställen - men jag kanske inte är målgruppen; jag  är ju den nöjda inrutade människan som dessa unga män försöker göra uppror mot.

"Erik klev i sakta mak upp ur sin säng. Det var söndagsförmiddag, snart var helgen över. Den hade återigen gått alldeles för snabbt, han hade som vanligt tyckt att det var skönt när den kom, men hade inte gjort något av den förutom det vanliga, alltså inget av värde. Han hade deltagit i en av Johns alla 'oförglömliga kvällar', hört om de oförglömliga kvällar Björn upplevt, som han själv fortfarande inte fått besöka, Therese hade blivit för full igen och Lukas hade stannat hemma." (sid 128)
Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

okänd bok för mig. tack för smakebiten!

Christina Karlsson sa...

Intressant, tack för tipset :)
Christina

Monika sa...

Jag är också en ganska nöjd inrutad människa :)

Rak i ryggen sa...

Tack för smakis. Länge sedan jag läste något från Hoi.

Mösstanten sa...

Jag är väldigt inrutad så den kanske inte är något för mig, men tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt ny bok.

Christina, en riktigt bra debut.

Monika, så kanske det blir med åren :)

Sara Pepparkaka sa...

Jag tycker titeln låter sympatisk, I ett litet hörn av världen, jag trivs bra i mitt egna lilla hörn av världen.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, Hoi ger ut en hel del intressanta böcker.

Mösstanten, du läser en hel del udda intressanta böcker.

Sara, boken är sympatisk och välskriven.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag är också så himla nöjd och kanske inte heller rätt målgrupp Även om boken låter läsvärd.

Rämmengården sa...

Kikar in och följer dig. Vi har samma intresse för böcker kram

Hanneles bokparadis sa...

Freja, boken är absolut läsvärd.

Rämmengården, låter trevligt.

Ama de casa sa...

Låter som en bok som går att läsa :-)
Tack för smakbiten!

znogge sa...

Tack för smakbiten! Den ska jag beställa.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, en riktigt läsvärd bok, kanske för yngre läsare :)

Znogge, ska bli roligt att höra vad du tycker.

wiolettan sa...

Låter precis som om den vore något i min smak. Tack!

Paula sa...

Kul med debutant, kanske hamnar den ändå inte så högt upp på min läslista. Det börjar bli så trångt där...Trevlig söndag

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, jag tyckte om boken.

Paula, önskar dig en bra dag.

Lena sa...

En bok som jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Är nog då inte heller tillhörande målgruppen för böcker som denna. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Lena, boken är helt ny.

Åsa, boken välskriven och läsvärd :)

astridterese sa...

Her var det mye som var ukjent for meg. Forfatteren, boken og livet til unge menn i Stockholm :-) Boken hørtes likevel interessant ut.
Ha en riktig fin søndag!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten, okänd bok för mig. Är nog inte heller målgruppen.

Hanneles bokparadis sa...

Astrid Terese, mycket Stockholm i denna bok.

Lotten, en annorlunda välskriven bok.

Bokdamen sa...

Titeln låter lite bekant, men har inte läst, tack för smakbiten!

Ulrica (Kulturkollo) sa...

Passar fint till det citatet!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, boken är helt ny.

Ulrica, eller hur.

Boklysten sa...

Känner inte till den boken men blir nyfiken på den.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, helt ny välskriven och läsvärd bok.

Julia sa...

Jag tyckte så mycket om den här boken och kunde identifiera mig själv i många situationer och möten. Den är realistisk och surrealistisk på en gång men framförallt fick den mig både att tänka och skratta.

Hanneles bokparadis sa...

Julia, visst är det en fin läsvärd bok.