Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 mars 2019

Där rinner en älv genom Saivomuotka by

"Ett brev har Maija fått. Brevbäraren, Posti-Lassi, kom med det i sin väska och Maija rodnade och neg djupt då hon tog emot det. La det i förklädesfickan. Visste inte var hon skulle lägga det fina brevet. Det fanns ingen plats som var fin nog. Tillslut la hon det på hyllan på väggen, bredvid fars bibel.
   När hon har diskat undan efter maten ska hon läsa igen." (sid 26)
Där rinner en älv genom Saivomuotka by (2019) av Pia Mariana Raattamaa Visén är en släkthistoria från 1895 till idag. Marianne Aall har gjort omslaget. Maija och Israel får ta över ett pörte vid Muonioälven, där de de föder barn och kämpar med sin vardag.

"Det måste vara halm från skorna som han tagit av vid dörren. Han sitter i ullsockorna hon stickat in så mycket kärlek i, spunnit ullen med kärlekshänder. Men vi fick inte ihop tillräckligt med pengar ens för att kunna betala kronoskatten det här året, tänker hon, de skrev in det i boken" (sid 41)
Flera smakbitar: HÄR.

29 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Ligger på läslistan. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en fin bok om ett annat sätt att leva.

Monika sa...

Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för fina smakbitar

Hanneles bokparadis sa...

Monika, varsågod.

Lotten, hoppas den var till belåtenhet.

Veiken sa...

Jag gillar släkthistorier där man kan följa tidens gång och utveckling!

Mösstanten sa...

Den finns uppskriven i min lista.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, aldrig hört talas om.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, här blir det annan plats och annan tid.

Mösstanten, en väldigt trevlig roman.

Mia, boken är alldeles ny.

Lillan Kind sa...

Det låter som en väldigt trevlig bok att läsa! Jag gillar att läsa släkthistorier.

znogge sa...

Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Det kan nog vara ett tungt liv.

Ama de casa sa...

Man blir ju nyfiken på det där brevet... Tack för smakbiten! :-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en bok jag skulle tycka om.

Älskar att läsa sa...

Tack för smakbiten! Den här boken ska jag absolut läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, var så god.

Robert W, ett helt annorlunda liv, enkelt på sitt sätt.

Ama, jag har läst brevet :)

Freja, jag tror du skulle gilla denna.

Bokdamen sa...

Den boken känner jag inte till, kan nog vara intressant. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Kind, intressant att följa flera generationer.

Agneta, det förstår jag, en fin bok.

Bokdamen, helt ny bok, väl värd att läsa.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Det var en ny bok för mig.

Paula sa...

Jag bara älskar böcker som handlar om livet både förr och nu uppe i norr. Tror min själv har bosatt sig däruppe. Så tack för påminnelse, nu är boken uppskriven, ha en fin söndag

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, helt nyutgiven fin roman.

Paula, en bok som jag tror skulle passa di väldigt bra.

Boklysten sa...

Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbitarna!

Sara Pepparkaka sa...

Ullsockor stickade med kärlek är nog de bästa sockorna!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Den låter jätteintressant.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en intressant trevlig bok, en tidsresa.

Sara, kan inte finnas bättre.

Lena, jag tror du skulle gilla denna.

Cissi Grip sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Cissi, var så god.

Ama de casa sa...

sv: Hmm... Jag har för mig att det är fult att läsa andras brev? ;-) :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ingen fara, brevet var till henne :)