Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 mars 2019

En debutants dagbok av Wera Von Essen

"Idag är första dagen jag vaknar och inte genast vill sätta mig och skriva. Faktum är att jag inte tänkt på det förrän nu. Jag gick en promenad över Gärde, bland småbarn i overraller och skidåkare och östermalmare med shoppingkassar, och jag tänkte inte på att skriva, vad jag skulle skriva, allt jag vill säga som inte går att säga, allt det där  fick jag vila ifrån. Konstigt och snopet." (sid 133)
En debutants dagbok (2018) av Wera Von Essen är hennes debutbok och en nutida historia om hennes försök att få ut sin roman, skriven i dagboksformat. Många författare och böcker nämns.

(jag såg häromdagen ett program med Malou von Sivers, Horace Engdahl och Helena von Zweigbergk om ondska, de vägrade erkänna att ondska finns, de intellektualiserade bort "begreppet", de har fel, ondska finns, ondska är en kraft som är fullt verklig). "Jo."  (sid 139)
Flera smakbitar finns: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag gillade den boken. tack för smakebit och påminnelse

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressant och lite annorlunda bok.

Znogge sa...

Den låter väldigt intressant! Tack för smakbiten :D

Mösstanten sa...

Tack för påminnelsenom boken. Den står i min attläsalista men listan är lång.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, boken har fått priser.

Mösstanten, listorna blir lätt långa.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten Låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en läsvärd bok.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Verkar intressant, blev faktiskt nyfiken på den, får kolla upp lite bättre.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten, boken låter lite filosofisk.

Monika sa...

Jag skulle nog också vilja påstå att ondska finns. Precis som godhet. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Helt obekant bok för mig. Tack för smakbit, trevlig söndag

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Kände inte till den boken.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag lånade på biblioteket.

Sara, mycket funderingar och tankar i boken.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, vi har nog inte utrotat ondskan.

Paula, omöjligt att ha koll på alla nya böcker.

Lotten, ganska ny bok.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten ny bok för mig.

astridterese sa...

Jeg liker når en bok nevner mange andre bøker. Det gir meg som oftest lyst til å lese mange av dem og så finner jeg bøker jeg ikke ville ha funnet hvis ikke jeg leste om dem i boken :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Marie, ny bok för mig med.

Astrid Terese, precis, jag gillar också böcker om böcker, ofta lånar jag en bok som jag läst i en annan bok. Önskar dig också en fin söndag!

Bokdamen sa...

Sett den här men inte läst, verkar intressant. Tack för smakbiten!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Har inte läst den boken.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, du hittar boken på biblioteket.

Lena, boken är ganska ny.