Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 mars 2019

Moderna fysiken på 15 minuter - för vem?

Moderna fysiken på 15 minuter av Johan Hansson, som är professor i teoretisk fysik, förklarar (?) relativitetsteorin, svarta hål, kvantfysik, Big Bang, kaosteori, partikelfysik, kvantgravitation och annat i korta fristående kapitel, som tar en kvart att läsa. Vem är målgruppen? Ekvationerna kräver en hel del fysik- och matematikkunskaper. Förkunskapen bör vara gymnasiets naturvetenskaps-program, då kan boken vara trevlig repetition. Inget jag skulle försöka förklara för min mor. Ändå är hon en klok kvinna.
"Relativitetsteorin - Krökt är rakt - Resultatet är att det för en enkel människa verkar som om gravitationskrafter påverkar olika kroppar. Ett exempel är planeterna i solsystemet som rör sig "så rakt de kan", eftersom de befinner sig i fritt fall, men då solens massa kröker rumtiden blir slutresultatet att planetbanorna kröker sig runt, runt solen." (sid 17)
Olga Ladyzhenskaya (1922-2004) och partiella differentialekvationer: HÄR.
Lite som Henrik Langes 96 romaner för dig som fortfarande har bråttom. Boken ger mest för den som har hunnit läsa dessa 96 romaner innan: Simon och ekarna, En flykting korsar sitt spår, Den femte sanningen, Ett dockhem, Naiv.Super, Bokhandlaren i Kabul och nittio romaner till.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Ingen bok för mig kan jag säga!Fysik är inte min grej i teorin...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tyckte nog om det i gymnasiet och hade bra betyg.

Mösstanten sa...

Fast jag inte kan fysik måste jag säga att det där citatet om planeterna i fritt fall fast solen kröker rumtiden, det var en hisnande bild som säger mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hisnande är ett passande ord!

Yasmine sa...

Naturvetenskapliga ämnen är verkligen inte min starka sida!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, språk var inte min starka sida!