Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 april 2019

Den magiska leksaksbutiken av Angela Carter

"Hon lagade både flärdfria och finare brödpuddingar med eller utan korinter eller sultanrussin eller med bägge delarna. Och hon behärskade en hel rad varianter på det grundläggande brödpuddingsreceptet, till exempel med marmelad, fikon, svart vinbärssylt och äppelkompott. Hon gav prov på en utomordentlig konstfärdighet. Ibland fick de kall brödpudding till teet.
    Melanie började oroa sig. Om hon åt för mycket brödpudding skulle hon kanske bli fet, så fet att ingen någonsin skulle bli kär i henne med resultat att hon skulle dö som oskuld." (sid 8)
Den magiska leksaksbutiken (The magic toyshop 1967) av Angela Carter är ingen barnbok, berättar om den femtonåriga Melanie som leker i trädgården och råkar riva söner sin mors bröllopsklänning. Alldeles abrupt får hon lämna sitt barndomshem och bo hos släktingar hon inte känner, eller gillar. Den stumma tant Margaret som kommunicerar genom att skriva lappar, hennes två yngre bröder; Francie och Finn som spionerar på henne genom ett hål i väggen. Den tyranniske morbror Philip, som lever för dockorna i naturlig storlek i sin underliga leksaksaffär. Carter skriver flera olika genrer; romaner, drama, barnböcker, noveller, poesi, sagor.

"Pappa måste nog ha varit litet bohemisk trots familjen i övrigt. Och för resten hade han flyttat hemifrån. Bodde i ett hyresrum i Bloomsbury, bryggde kaffe på en gasring och diskuterade fri kärlek, Lawrence och mörka gudarna? Hade han redan offrat sin leende brud åt de mörka gudarna? Och i så fall, skulle hon ändå le när hon nu var hennes mor? Och skulle hon ha klätt sig i oskuldsvitt." (sid 18)
Flera smakbitar: HÄR.

29 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

något har jag läst av den här författaren, men det var inte denna boken. tack för smakebitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag läste nyligen även Den nya Evas passion (The Passion of New Eve) av Angela Carter.

Christina Karlsson sa...

Låter intressant, den skulle jag kunna tänka mig att läsa.
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina Karlsson, Angela Carter är mycket intressant författare.

Mösstanten sa...

Angela Carter har jag aldrig läst något av men det borde jag nog.

Monika sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Modernista håller på att ge ut hennes böcker.

Monika, var så god.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Gillar inte brödpudding!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag har själv gjort en väldigt god med rom i, och ätit som fin efterrätt i England ❤️

Znogge sa...

Den låter väldigt intressant! Tack för smakbiten.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten Jag blir nyfiken. Ska genast se om boken finns på Storytel.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Angela Carter är intressant läsvärd författare.

Freja, biblioteket har, den kommer snart att ges ut igen av Modernista.

astridterese sa...

Det hørtes jo ut som en interessant familie. JEg er glad det ikke er min :-D Ha en riktig fin søndag!

Cinnamon sa...

Känner igen namnet på författaren men tror inte jag har läst något av henne. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, den egna familjen är nog bäst :)
Önskar dig detsamma!

Cinnamon, bra att förlag lyfter fram Angela Carter och nytrycker hennes böcker.

Bokdamen sa...

Känner igen författarnamnet men tror inte att jag har läst något. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Inget författarnamn jag känner till detta.

Boklysten sa...

Känner inte till den här boken. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, nu börjar Angela Carters böcker ges ut igen.

Boklysten, var så god.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten, det var noden här jag läste på engelska för något år sedan.

Paula sa...

Namnet sa mig ingenting men en kontroll gav till svar att läst en bok som hette Heroes and villains, 1985, det du!
Brödpudding låter äckligt och måste vara godare än så! Tack för smakbit och trevlig fortsättning på söndagen!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, visst är hon bra.

Paula, brödpudding liknar... fattiga riddare.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här skulle jag vilja läsa! :D Känns som något jag skulle tycka om. Tack för smakbitarna!

Lena sa...

Det där låter intressant. Har hört en hel del positivt om författaren tidigare. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, en väldigt fin intressant bok.

Lena, jag vill läsa mer av Angela Carter.

Scylla sa...

Men titta! Den har jag faktiskt läst :) Men det var ju evigheter sedan, 30 år eller något. Är den så gammal?

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, bra böcker åldras skonsamt :)

Benita sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Benita, en läsvärd bok.