Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 maj 2019

Dolt i vatten av Catherine Steadman

   "I tunnelbanan på vägen dit kollar Mark nyheterna på mobilen. Jag försöker göra detsamma. Vid Covent Garden vänder han sig mot mig. 
   "Erin. Jag vet att du ser fram emot det här, men kan vi inte redan nu komma överens om att vi väljer de billigaste alternativen för både mat och dryck? Alltså, vi ska så klart smaka på allt och det kommer att bli en grym dag, men när vi är klara kan vi väl bara välja det billigaste? Det är ju en femstjärnig restaurang, så allt kommer ändå att vara gott. Eller hur? Kan vi komma överens om det? Är det lugnt med dig?"
    Jag fattar vad han menar. Och han har så klart rätt." (sid 63)
Dolt i vatten (2019 Something in the Water) av Catherine Steadman är hennes debutroman (352 sidor). Hon har medverkat i Downton Abbey och Morden i Midsomer, samt filmer som Mansfield Park. Filmrättigheterna till boken är redan klara. Intressant och spännande.

Som de bästa spänningsromaner så börjar allt i det lugna vattnet - redan tidigt får man en föraning att slutet inte blir lyckligt för alla. Het kärlek, lyxiga jobb, lyxiga restauranger, matchande sidenunderkläder, bröllopsplanering, lyxsemester. Det går bra för Elin på hennes företag att producera dokumentärfilmer; intervjuar nu fångar som ska friges. Mark däremot måste med omedelbar verkan lämna sitt jobb i finansvärlden. De måste dra ner på alla utgifter. På sin smekmånad i solen på ön Bora Bora i Franska Polynesien förändras allt när Erin och Mark under en dykning gör en upptäckt i vattnet. Anmäla eller inte? Vad säger lagen? Vem kan man lita på?

 "Idag äter vi frukost i restaurangen. Det är Four Seasons söndagsbuffé. Den är larvigt överdådig, allt man kan drömma om: hela humrar, pannkakor med lönnsirap, exotisk frukt, engelsk frukost, sushi, regnbågstårta. Skrattretande. Det är ännu en positiv sak med all motion: jag kan äta i princip vad jag vill utan att det spelar någon roll." (sid 115)
Flera smakbitar: HÄR.

28 kommentarer:

Rämmengården sa...

Tack för boktips ha en fin kväll kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Nina, riktigt spännande ny deckare

Mrs Calloway sa...

alldeles okänd bok för mig. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, alldeles ny bok.

Mösstanten sa...

Tack för det tipset!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för boktipset ! Den känns som jag skulle vilja läsa.
Ha en fin söndag !

Monika sa...

Den ska jag också läsa så småningom, låter spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tror du skulle gilla denna.

Marie, inte våldsam, en intressant bok.

Monika, då har du något trevligt framför dig!

Znogge sa...

Tack för tipset. Den är noterad.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en bok jag tror du skulle gilla.

Ama de casa sa...

Låter spännande! Det enda jag upptäckte under vattnet när jag var på Bora Bora och snorklade var hajar och stingrockor... ;-)

Robert W sa...

Inte så kul att, redan innan man kommit till restaurangen, få höra att man måste välja det billigaste.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, wow, har du varit där och snorklat! I boken berättas att på Bora Bora finns gråa och svartfenade revhajar, citronhajar, årfenhajar, silverepetshajar, spjutrockor, sköldpaddor...

Robert W, på femstjärnig restaurang smakar nog det mesta bra,
en förrätt för 32 £/person verkar dyrt.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här lät ju riktigt spännande. Ny för mig så är jätteglad för smakbit och tips! :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, boken är helt ny och färs :)

Åsa sa...

Det var en tidigare okänd bok för mig. Tack för smakbit!

Paula sa...

Förstod jag rätt nu, är författaren en skådis?
Så hemskt med överdådiga frukostar, vem får ner alla dom gobitarna när man nyss stigit upp! Jag skulle gräma mig i flera veckor över allt jag inte orkade äta ! Tack för smakbit och ha en trevlig söndag. Så fin bild av barnbarnen du har i headern!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, boken är ju helt nyutgiven.

Paula, tack, jag älskar överdådiga frukostar! ❤️
Steadman är både skådespelare och författare.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter intressant. Tack för smakbiten.

Sara Pepparkaka sa...

Frukostbuffé på hotell är en härlig sak. Speciellt tycker jag att det ska finnas ananas.

Lottens Bokblogg sa...

Den här står oläst här hemma. Tack för smakbiten.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Frida, boken är intressant och läsvärd.

Sara, jag har mycket på min önskelista :)

Lotten, ska bli intressant att höra vad du tycker.

Cinnamon, var så god!

Bokdamen sa...

Ny bok som jag är lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, mycket som händer i boken!

Veiken sa...

Det kan vara en bok i min smak. Tycker om när det hettar till lite!

Boklysten sa...

Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbit och boktips!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, boken handlar mycket om att resa,

Boklysten, jag tror du skulle gilla denna.