Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juni 2019

Den återlämnade flickan av Donatella Di Pietrantonio

"Jag visste inte vad det var att vara hungrig och levde som en främling bland svältfödda. Det privilegium jag hade med från mitt tidigare liv utmärkte mig och avskilde mig från övrig familjen. Jag var Arminuta, hon som lämnats tillbaka. Jag talade ett annat språk och visste inte längre vem jag tillhörde." (sid 117)
Den återlämnade flickan (2019) av Donatella Di Pietrantonio är en berättelse om Arminuta som vid tretton års ålders lämnas tillbaka till sin biologiska mamma från adoptivmamman. Allt förändras över en natt utan några förklaringar, adoptivmamman är sjuk, får hon höra. Hon får anpassa sig som ensambarn att dela sovrum med sina många syskon och dela säng med sin sängvätande lillasyster. Hon lär sig slåss om maten så bröderna inte tar allt.

Adoptivmamman skickar pengar och kläder, men de träffas aldrig. Varför vill moder aldrig träffa henne? Arminuta är bra i skolan och när gymnasiet börjar, får hon bo hos en annan familj i stan, dela rum med familjens dotter. Men hon saknar sin syster Adriana som hon fått dela säng och hemligheter med. På helgerna åker hon buss dit till byn till sin familj. En underbar berättelse om att vara flicka och kvinna i Italien på 1970-talet, om systerskap och moderskap, hur vi anpassar oss, växer till de vi är.

"Jag var en föräldralös dotter med två levande mödrar. Den ena hade avstått från mig när jag fortfarande hade hennes mjölk på tungan och den andra hade återlämnat mig vid tretton års ålder. Jag var ett barn av separationer, falskt eller förtiget släktskap och avstånd. Jag visste inte längre vem jag kom ifrån. Det gör jag egentligen nu heller." (sid 134)
Flera smakbitar: HÄR.

28 kommentarer:

Paula sa...

Är det nutid eller långt tillbaka som boken utspelar sig i? Nu ser jag, 70-tal, det var ju då en annan också växte upp. Fast inte i soliga Italien...

Robert W sa...

Återlämna ett adopterat barn?! Vilket fruktansvärt svek!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag känner igen en del fast detta är ett annat land.

Robert W, och utan någon förklaring!

Monika sa...

Låter som en förfärlig historia. Något säger mig att det ändå löser sig för Arminuta.

Mösstanten sa...

Låter som en mycket rörande och bra berättelse. Den vill jag läsa. Tack för författarnamnet. Känner inte alls till henne.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, men Adriana får ett riktigt tufft år.

Mösstanten, roligt att vi börjar få fler översatta italienska författare.

wiolettan sa...

Den boken verkar vara intressant, helt i min smak. Jag tycker om att läsa om relationer, händelser som personer går igenom, som griper tag.

Mia Eggimann sa...

Det låter fruktansvärt men jag blir nyfiken på boken.

Znogge sa...

Man kan inte återlämna ett adopterat barn, i alla fall inte enligt lagstiftningen. Ett åtagande på livstid och inte som att byta en soffa när den inte är sittvänlig längre.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Låter som en tragisk men ändå vacker bok. Det är första gången jag hör talas om den men jag vill läsa den! Lämnar en nog inte oberörd. Tack för smakbitarna! :)

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, en väldigt trevlig läsvärd bok.

Mia, helt oförlåtligt att göra så, men boken är bra.

Znogge, vet inte hur lagarna fungerade i Italien på 1970-talet, men känslomässigt är det oförlåtligt. Föräldraskapet är ett åtagande livet ut, känslomässigt.

Ama de casa sa...

Låter som en intressant och gripande bok. Tack för smakbitarna! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, en riktigt bra bok, tyckte om denna.

Ama, en fin läsvärd och tankeväckande bok.

Scylla sa...

Oj, gripande! Skulle jag kunna tänka mig att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag tyckte mycket om boken.

Villa Frejas bokblogg sa...

Så fruktansvärt. Tack för smakbiten.

Mrs Calloway sa...

låter allt annat än trevligt. helt hjärtslitande! bortlämnad två gånger på 13 år. tack för smakebiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Men vad grymt! Verkar ändå som en läsvärd bok.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, inget man själv skulle vilja uppleva.

Mrs Calloway, ändå är boken bra.

Åsa, jag tyckte mycket om boken.

Lottens Bokblogg sa...

Återlämna ett adopterat barn? Så underligt.

Cinnamon sa...

Vad fruktansvärt att bli "tillbakalämnad" uatn minsta förklaring. Vilket svek! Tack för smakbiten! Vet inte om det är en bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag kan inte avslöja allt i boken...

Cinnamon, stackars flicka undrar om hon gjort något fel, en bra bok.

Lena sa...

Låter fruktansvärt men boken är säkert intressant. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, egoistiska vuxna, boken är intressant och läsvärd.

Bokdamen sa...

sett boken lite här och var men inte läst. Verkar intressant om än hemskt

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, tankeväckande, jag tyckte mycket om boken.

Boklysten sa...

Den finns i min läsahög så jag kommer att läsa den så småningom. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag tror du kommer att gilla denna.