Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 oktober 2019

Leviatan av Lyra Koli

den amerikanska leviatan har militär närvaro över hela jorden
den kinesiska leviatan bevakar sina invånare i minsta detalj
den indiska leviatan tar från de fattiga och ger till de rika
den europeiska unionens leviatan är en omåttlig juridisk byråkrati
den brittiska leviatan har vuxit fram ur slavhandeln
den nordkorenska leviatan bryter ner sina invånare för egen vinning
den svenska leviatan är en centraliserad hälsomakt(sid 66)
Leviatan av Lyra Koli är diktdebut om leviatan, men ingen är säker på vad han är. Lyra Koli följer Leviatans spår genom bibelverser, internetforum, kreationistiska konspirationsteorier och litteraturhistorien i en långdikt om vad det innebär att tro. En spännande ung författare.
bernur här läst: HÄR.



Allting växer av Lyra Koli: HÄR.

5 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Leviathan påminner mig om filosofen Thomas Hobbes, som jag läste om för länge sen. Han hade en väldigt pessimistisk syn på mänskligheten.

Znogge sa...

Det låter delvis deprimerande men det ligger ändå en del i det.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, låter som intressant koppling, blir lite nyfiken på honom.

Znogge, världen är kanske delvis lite deppig.

Mösstanten sa...

Intressant tips. Jag läste Lyra Kolis Ett så starkt ljus och tyckte mycket om den. Jag vill absolut läsa mer av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte om hennes roman Allting växer.