Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 januari 2020

No One Is Too Small to Make a Difference av Greta Thunberg

En liten tunn bok av Greta Thunberg köpte jag i Brighton, om en liten ung kvinna som fått stora karlar att skaka - och förhoppningsvis tänka om.  

  "And it has to start today' In August 2018 a fifteen-year-old Swedish girl, Greta Thunberg, decided not to go to school one day. Her actions ended up sparking a global movement for action against the climate crisis, inspiring millions of pupils to go on strike for our planet, forcing governments to listen. This book brings you Greta in her own words, for the first time. Collecting her speeches that have made history across Europe, from the UN to mass street protests, No One Is Too Small to Make A Difference is a rallying cry for why we must all wake up and fight to protect the living planet, no matter how powerless we feel."
1. Läs en bok med vitt omslag.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

En ovanlig och stark flicka. Hoppas att det går bra för henne. Och att de styrande fattar vettiga beslut. I tid.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, önskar allt gott för henne, hoppas besluten blir mer genomtänkta.

Znogge sa...

Ja, hon har verkligen fått stora män att skaka. Det som förvånar mig dock är att så pass många "vanliga vuxna människor" hånar henne på sociala medier. Det är inte ungdomarna som kritiserar henne. Jag funderar också på om reaktionen hade blivit delvis annorlunda om det varit en kille...

Jag önskar henne också allt gott för hon rör om i grytan och lyfter viktiga frågor.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det har jag inte tänkt på, kanske en kille hade fått andra reaktioner... jag är så förvånar , ledsen över allt dumt som poppar upp på nätet.

Vargnatt sa...

Hon är verkligen en otroligt stark människa!

Klimakteriehäxan sa...

Tillhör Gretas fan klubb, men tänker nog inte skaffa bok för att läsa hennes tal på engelska ... såg att hon nu fyllt 17, förresten. Inte vilken tonåring som helst, den saken är klar.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, önskar henne allt gott.

Klimakteriehäxan, tänk så ung hon var när hon började!

KajsaLisa sa...

Beundrar henne också.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, fantastisk förebild och inspiratör.