Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 mars 2020

ingen hamstring - fem på fredag

1 Vad är något du alltid ser till att ha hemma? frukt, ägg, bröd, vispgrädde till mitt kaffe.
2 Vad behöver du fylla på med i skafferiet? frukt och grönsaker.
3 Har du gjort några extra inköp med anledning av Coronaviruset? nej.
4 Hur handlar du vanligtvis din mat? småhandlar med min ryggsäck.
5 Vilken vara är oersättlig om den skulle vara slut? inget särskilt, äter vad som finns, anpassningsbar. Bidé har vi inte, men hamstrar inte toapapper heller.
Fem på fredag hos ElisaMatilda.
(läste att Tradera och Blocket stoppar all försäljning av handsprit och munskydd för att förhindra bunkring och skenande priser…. svartbörsen är i gång, läskigt när vissa försöker sko sig på andras rädsla)

35 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vi har faktiskt köpt på oss lite varor. Det kändes skönt att kunna göra något. Ungefär, det här har jag i alla fall kontroll över. Men grädden behöver vara färsk och det brukar också jag ha hemma. Jag har grädde i mitt te.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, svenska färskvaror lär väl inte ta slut... men på vintern finns ju inga svenska frukter.

http://kraka.moah.se sa...

Blir nyfiken, varför skulle du vilja ha en bidé? Alltså, det är ju bra rent allmänt men i det här sammanhanget?

znogge sa...

Jag handlar i princip som vanligt men det är få som gör det vilket definitivt kan ställa till det om det blir riktigt skarpt läge...

Hanneles bokparadis sa...

Kraka, folk hamstrar ju toapapper... som om det skulle ta slut!

Znogge, jag är ganska anpassningsbar.

Geddfish ♥ sa...

Jag är ju bara jag och jag tror nog att mina varor hemma räcker. Däremot tyckte jag det var viktigt att ha gott om Alvedon och Echinacea.
Det blir lätt en hysteri.
Trevlig fredag!

Klimakteriehäxan sa...

Inbillar mig att det jag normalt har i frys, kyl och skafferi skulle hålla oss vid liv ganska länge ... ingen hamstring här heller med andra ord!

Ingrid sa...

Jag har inte heller någon bidé, men däremot en sanitetdusch vid toan, så toapapper är inte helt oersättligt.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Ylva sa...

Jag köper fil, mjölk, bröd, banan och äpple nästan varje gång jag handlar. Brukar köpa toabalar men fattar inte riktigt vad det ska hjälpa att ha ett berg av toapapper om smittan sprider sig...

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ nu är alla galna, jag har inte ens huvudvärkstabletter

Klimakteriehäxan, vi har inte så mycket i frys, kyl och skafferi efter barnen flyttat hemifrån.

Ingrid, svärfar hade sån där sanitetdusch vid toan.

Ylva, haha, eller hur, färskvaror köper jag som vanligt.

Ama de casa sa...

När vi köpte lägenheten här i Spanien så var den bara halvklar så vi hann ändra på lite grejer. Bland annat valde vi bort bidén. Det kanske vi får ångra nu? ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, är inte bidé perfekt för fotbad...??

Mrs Calloway sa...

vi har inte handlat något speciellt lager. inte ens av kaffe. böcker har vi ju och två chokladkakor

tanthuset.blogg.se sa...

Kul att läsa dina svar :) Än har jag inte börjat hamstra men visst dras man med lite i hysterin...lite.....bara lite.... ;) Däremot blir jag ledsen över att folk utnyttjar situationen genom svartbörsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vi klarar oss länge med våra böcker :)

Mia, vidrigt att sko sig i en sån här situation :(

femfemman sa...

Vi har nog alltid lite extra mat hemma. Både i källaren och i frysen. Förstår inte riktigt vitsen med hamstringen. Skulle man bli sk´juk, så är ju vatten det viktigaste. De flesta har nog också någon god granne som kan handla lite och ställa på trappan... // Anna-Lena

Hanna /Rak i ryggen sa...

Vi har väl alla redan hamstrat böcker? Själv köpte jag en extra påse kaffebönor. First things first :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jo böcker har vi, även kaffe och te :)

Paula sa...

Hedrande för Tradera och Blocket! Hysteri ska vi inte ägna oss åt, inte heller oskäliga ockerpriser som någon sko sig på andras bekostnad! Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, eller hur, handsprit och munskydd behövs i vården!

Musikanta sa...

Vi köpte handsprit innan hysterin bröt ut eftersom vi hittade en på ett ställe där vi inte trodde det fanns och den var billig. Hemma hade vi en redan. vi resonerade som så att den håller ju sig länge. Men munskydd har jag läst att det inte hjälper ett dugg. Bidé har jag men toapappret som vi har hemma räcker ett par tre månader i alla fall. Förhoppningsvis är läget bättre då sen får det väl bli bidén då :-).
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag är ganska duktig på att tvätta händer, helt märkliga tider, något nytt hela tiden, en får anpassa sig :)

BP sa...

Då är vi två som har grädde i kaffet, så mycket godare än mjölk.

Å att använda bidé för en nummer 2 skulle jag nog inte vilja göra. Har inte hamstrat toapapper heller, men blir hispig om det bara är två rullar kvar.

Hanneles bokparadis sa...

BP, man kissar inte i bidén... utan tvättar stjärten, har inte så stor erfarenhet själv, men sett på hotell i Paris och Rom. Författaren Jan Myrdal har inte köpt toapapper på flera decennier... han har rest mycket runt världen.

Åsa sa...

Håller verkligen med dig om att det är läskigt när vissa försöker sko sig på folks rädsla i olika krissituationer.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, och så finns det inget kvar till de sjuka...

Lena i Wales sa...

Jag har handlat så jag har toapapper och mat för ca 2 veckor. Läget i Spanien är kritiskt och mycket är stängt. Har isolerat mig här hemma.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, hela världen är upp och ner.

FrökenChristina sa...

Undrar om det är något man lär sig. Mamma och pappa har ett stort skafferi så jag kanske vant mig sedan barnsben. Lite har jag hamstrat. Det är svårt att äta stek om man är sängliggande.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, sen barnen har flyttat hemifrån har vi inte hamstrat, men min faster som upplevt kriget och levde ensam, hon hade alltid massor med mat, två matkällare i höghuset...

Sara Pepparkaka sa...

Här har apoteken börjat tillverka handsprit själva för att sälja, så det lär inte bli totalt slut. Men jag tror mer på tvål och tvätt!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, tvål och vatten räcker för mig med!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Tycker det är galet att folk kan handla upp partier för att försöka sälja vidare svindyrt! I dessa tider, usch man blir arg :[.

midtlivskrise sa...

Her har vi fortsatt ikke hamstret, men vi har kjøpt inn middag for en ukes tid. Må nok ha mer både melk, brød og pålegg, men trenger i det minste ikke gå i butikken hver dag.

Hanneles bokparadis sa...

Orsakulla, det är riktigt dåligt :(

Marit, vi har inga barn hemma längre, så vi behöver inte hamstra.