Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 mars 2020

utlottning av Frankisstein : en kärlekshistoria av Jeanette Winterson

utlottning: Frankissstein : en kärlekshistoria (2020) av Jeanette Winterson
avslutas på lördag 7 mars kl 23:59.

"Om kropparna vi lever i och om kropparna vi vill ha. Det är en regnig och kylig sommar 1816 vid Genève-sjön, där ett litet sällskap, bestående av Byron, Shelley och Mary Shelley samlas. De roar sig med spökhistorier och samtal om möjligheten att väcka en död människa till nytt liv. Till en mässa i Memphis tvåhundra år senare anländer Ry Shelley, läkare och transperson, för att studera robotars påverkan på människans hälsa. Han bekantar sig snabbt med den vackra receptionisten Claire och walesaren Ron Lord, som producerar avancerade sex-robotar, och träffar också den karismatiske Victor Stein. En bok om AI och flytande könsgränser."

För att vara med i utlottning:
* kommentera här i min blogg.
* blogga och länka om utlottningen i din blogg.
* berätta: Vilken bok har du läst av Jeanette Winterson?
* vilken bok av Jeanette Winterson är du nyfiken på?

Jeanette Winterson berättar om Frankisstein i Babel: HÄR.

17 kommentarer:

Jennifer sa...

Åh kärlekshistoria i alla dess former gillar jag :D

Znogge sa...

Den verkar väldigt speciell minst sagt...

Mösstanten sa...

Förra året läste jag hennes julberättelser, en fin bok. Jag är nog mest intresserad av hennes självbiografiska Varför vara lycklig när du kan vara normal.

Hanneles bokparadis sa...

Jennifer, speciellt kärlek med monster ❤️

Znogge, en nyskriven gammal klassiker.

Mösstanten, Jeanette Winterson har skrivit en hel del, gillar det mesta.

Susie på Stjärnarve... sa...

Har inte läst nåt av henne - vad jag kommer ihåg! Det är nämligen så att jag läser så vansinnigt mycket att jag inte har en aning om vad det jag läste för bara några månader sen.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, låter nästan lite tråkigt... min far sa alltid att ingen idé se filmer för man minns dem ändå inte...

Rämmengården sa...

Jag har inte läst något av författaren. Blir glad av vilken som. jag har delat din tävling på min blogg!Ha en fin dag kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Nina, en intressant författare, skrivit ganska olika sorters böcker.

Ama de casa sa...

Jag har inte plats för nån mer bok i min bokhylla som redan innehåller... 7 böcker ;-)
Jodå. Jag har några till i ett skåp också som jag inte läst ännu :-)

Robert W sa...

Jag är gärna med och tävlar :D

Här har jag nämnt utlottningen på min blogg och länkat hit:
https://skrivrobert.blogspot.com/2020/03/utlottning-av-frankissstein.html

Av Winterson har jag läst Det finns annan frukt än apelsiner och Fyrväktaren. Av dem tyckte jag bäst om Fyrväktaren. Inte helt lätt att läsa, men jag uppskattade verkligen hennes språk.

Givetvis är det Frankissstein som jag är nyfiken på :D

Lyrans Noblesser sa...

Frankisstein är jag jättesugen på så vill absolut vara med i utlottning.

Av Winterson har jag läst Varför vara lycklig när du kan vara normal? och Det finns annan frukt än apelsiner, två fantastiska berättelser om en smärtsam uppväxt. Jag har också läst Skymningsporten, en skrämmande berättelse om utsatthet.

Det är så klart Frankisstein jag helst vill läsa, gillar ju olika slags omskrivningar av klassiker.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, böcker i skåp ser man ju inte :)

Robert, kul, visst är de bra böcker!

Lyran, man både skrattar och gråter åt Wintersons självbiografiska böcker.

Mrs Calloway sa...

jag vill jättegärna vara med i utlottningen av Frankisstein. såg Winterson i Babel. har läst Det finns annan frukt än apelsiner, Varför fara lycklig när du kan vara normal, Powerbook, Skymningsporten, Fyrväktaren, Juldagar.

jag är nyfiken på samtliga böcker jag inte läst

Mrs Calloway sa...

VSB: https://mrscalloway.blogspot.com/2020/03/utlottning-hos-hannele.html

Jenny H sa...

Den här utlottningen kunde jag inte motstå. Tack för möjligheten!
Jag har skrivit om den i min blogg. Här är inlägget: http://jmholmstrom.blogspot.com/2020/03/utlottning-av-jeanette-wintersons.html
Där har jag också svarat på frågorna. Jag har läst sju böcker av Jeanette Winterson, listar dem i min blogginlägg. Hon har blivit en favoritförfattare. Mest nyfiken är jag på just Frankissstein.

Jenny H sa...

Måste tillägga titlarna på de sju böcker som jag faktiskt läst.
Här kommer de:

Fyrväktaren
Tidväktaren
Skapelsens kön
Tyngd
Passionen
Skymningsporten
Juldagar: 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar

Jag tyckte mycket om dem allihop.

Scylla sa...

Jag vill jättegärna vara med i utlottningen.

Jag har läst 'Fyrväktaren' (fantastisk!), 'Skapelsens kön' och 'Juldagar'. Jag är framförallt nyfiken på 'Det finns annan frukt än apelsiner' och förstås denna, 'Frankissstein', som jag sett flera blogga om. Men jag har sneglat på andra också, till exempel 'Skymningsporten' och 'Varför vara lycklig...'