Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2020

Jeopardy! 2 - fem på fredag

1 Det är sommarens smultronställe. Vad är altanen? Dit kan jag ta med mig en god bok och fika.
2 Två saker som alltid finns i kylskåpet. Vad är kaffe utan en slurk vispgrädde? Ägg och lite smör till mackan också.
3 Det jag ser precis utanför dörren. Vilka träd bär frukt snart? Ser att bina har jobbat i kylan och det finns kartar i fruktträden, körsbärsträden ser lovande ut. Äppelträden blommar nu:
4 En fysisk aktivitet jag inte förstår mig på. Vad är boxning? Vi har boxats med dottern på gymmet, nyttigt för skelett och skönt att svettas, regler kan jag inte.

5 Något jag drömmer om just nu. Vad har man ett pass till? Kanske kommer vi till London och Harry Potter med äldsta barnbarnet nästa år.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

28 kommentarer:

znogge sa...

Alla idrotter är inte lätta att ha koll på. Många tror att hopprep är en lek för tjejer men används som träning inom många idrotter.

Karoleen sa...

Låter härligt med en resa till London, hoppas snart det blir en verklighet igen! �� Boxning har jag aldrig testa men tror det skulle göra mig gott ��

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hopprep är verkligen ett bra och billigt träningsredskap, kan användas även utan hopp i olika rörelser.

Karoleen, resor utomlands lär det inte bli i år, man får hitta på annat.

femfemman sa...

Ja, altanen är bra. Liksom en strand, hav eller insjö. Och då får förstås en bok följa med.
Drömde i natt att Jag var vi London. Nästan folktomt. Men Anders Tegnell var där. Konstigt att han åkte utomlands! Lever inte som hon lär. Och karantän var det inte fråga om.
Nä, boxning fattar jag inte heller. Men är nog en sysselsättning som rättar ungdomar från kriminalitet.
Och grädde i kaffe... Eller socker...Eller mjölk...NEJ TACK!
Ha en god fredag!//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inte alltid jag cyklar till havet, utnyttjar altanen runt huset hela dagen under halva året. Vilken dröm! Jag tror inte på resor i år, det får bli nöjen nära hemmet. Espresso dricker jag svart, ha en fin dag!

Geddfish ♥ sa...

Tur att ha balkong (eller altan) just i dessa tider. En lycka.
Trevlig fredag!

Ama de casa sa...

Vad vackert du har det utanför dörren! :-)

wiolettan sa...

Passet får ligga tills sig nu, vad jag förstår, eller vänta på bättre tider. Det går bra det också, huvudsaken att vi får vara friska.
Trevlig helg, gärna med en bra bok, önskar jag dig.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ balkongen har alltid varit min mammas oas, hon odlar tomater som räcker hela sommaren.

Ama, tack riktigt fint Shakespearehörna :)

Wiolettan, mycket som får vänta just nu, hälsan är viktig, önskar dig en fin helg.

Ingrid sa...

Jag har min terrass, men skulle önska att jag hade en balkong också, men man kan inte få allt.
Ha en skön helg!
/Ingrid

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Altan saknar jag verkligen, jag har balkong :/.

Mrs Calloway sa...

trädgård, altan ovärderligt i dessa tider. sommarhuset blir barnens tillhåll. stockholmarna kommer inte. motionsboxning är trevligt. men matcher förstår jag mig inte på. har varit på en i verkliga livet när Bosse Högberg boxades. hu då!

Klimakteriehäxan sa...

Ja det mesta tyder på att passet får ligga till sig ett bra tag framöver. Att din trädgård och altan är ditt paradis kom inte som nån större överraskning!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, vi har många sittplatser, både i skugga och sol, blåser det så flyttar jag på mig, önskar dig en fin helg.

Orsakullan, min mor har alltid odlat tomater i sin pyttelilla balkong :)

Mrs Calloway, vi bor i sommarhuset hela året, skulle inte orka ta hand om två hus... motionsboxning är kul och nyttigt.

Klimakteriehäxan, svårt att tro på några resor detta år, tur att man har lite minnen, glad att jag åkte till min fars begravning med äldsta barnbarnet, det var en trevlig resa till mina rötter.

Familjenoe sa...

Härlig vy! Ser fram emot att uppdatera min egen utsikt nästa år :)

Kina sa...

En får sitta på balkongen/altanen och läsa reseskildringar och så sätter man på passande musik till just det land man läser om.

Helén sa...

Skönt att det finns balkonger och altaner nu när sommaren snart är här. Vackert med äppelblommorna men hos oss har de inte kommit igång att blomma än, just nu har maskrosorna börjat blomma.

Hanneles bokparadis sa...

Helén, maskrosorna försöker maken gräva bort.

tanthuset.blogg.se sa...

Altanen är en lycka nu....men att resa är ju inte att tänka på, så jag hoppas er Londonresa blir av sen...

Paula sa...

Vilken fin bild du har i headern! Så somrig! Jag har ingen altan, men jag har uteplats på bägge sidor om huset, så jag kan följa solen, fast jag väljer att alltid följa skuggan annars blir det olidligt varmt. Inga äppelblom ännu, men små knoppar har jag sett. Trevlig pingsthelg

Hanna / Rak i ryggen sa...

Äppelblommor är vackra! Borde inte passen också få förlängd giltighetstid nu när de inte används?

Hanneles bokparadis sa...

Mia, altan ft hela året, vi längtar verkligen till London 🇬🇧

Paula, nu har de varma dagarna kommit, skönt att kunna flytta sig efter väder, jag sitter gärna i skuggan, trevlig helg.

Hanna, en berättigad fundering.

BP sa...

Ja altan och balkong är oaser, håller med!
Kul att du också drick vispgrädde i kaffet, det gör jag med. Så gott!
Boxning liksom andra kampsporter avskyr jag faktiskt. Får inte ihop det med att puckla på folk, inte min grej.

Hanneles bokparadis sa...

BP, lite lyx får man unna sig, började dricka kaffe med grädde reda som 5-åring ❤️ Motionsboxning är något helt annat, svettigt och kul.

Åsa sa...

Verkar vara ovanligt mycket blom på äppelträden i år.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, verkligen, hoppas det inte varit för kallt för bina.

Bokdamen sa...

Trädgård har jag inte, men det är nog trevligt att ha och en del jobb förstås. Kaffe dricker jag inte annat än cappuccino någon gång ibland.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, inte jobb för mig utan avkoppling.