Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 maj 2020

nummer två - fem på fredag

1 Vad köpte du senast i andra hand? böcker på antikvariat, barnkläder.
2 Vilken rätt tar du gärna en andra portion av? gillar efterrätter men försöker låta bli.
3 Vad är något du har dubbel uppsättning av? två likadana träningströjor.
4 Vilken uppföljare är bättre än originalfilmen? pass
5 När kom du senast tvåa i någonting? aldrig varit etta i nåt.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

29 kommentarer:

femfemman sa...

I Folkets Park i Malmö säljer man barnkläder, barnböcker och leksaker i second hand, en söndag varje månad. Eller gjorde, tills vi höstas. I vår har Corona sätt stopp gör såväl Malmöbesök som folksamlingar med second hand försäljning. Besökte den föredömliga "tillställningen" då vi besökte dottern och hennes familj som senast i höstas. Handlade en hel del.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har köpt massor med fina barnkläder till barnbarnen second hand, de är så fina och innehåller inga kemikalier.

Geddfish ♥ sa...

Jag har köpt mycket på Second hand tidigare, absolut bra grejer.
Trevlig fredag!

znogge sa...

Jag skulle våga påstå att uppföljaren aldrig har varit bättre men kanske generaliserar jag.
Det senaste jag köpte var en namnsdagspresent till lilla S

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ nu behöver man ju inte så mycket när man har allt.

Znogge, det är bra miljö och ekonomi att köpa second hand.

Karoleen sa...

Många böcker har jag köpt på second hand, letar ofta efter specifika serier, men det var länge sedan jag gjorde det. Höll på mycket när jag pluggade i Uppsala, men nu när livet kommit ikapp så har jag inte samma tid =)

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, jag gör ofta spontana fynd bland böcker :)

Ama de casa sa...

Jag minns bara mina vinster... ;-)

Klimakteriehäxan sa...

Du är definitivt etta i påfågelsligan! Annars är andraplatser inte att förakta.

Ingrid sa...

Böcker har jag köpt många i andra hand. Just nu står en hel kartong som ska gå vidare till någon hugad spekulant.
Ha en skön helg!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag vinner inte ens i brädspel :)

Klimakteriehäxan, haha, visste inte att det var en tävling 🦚

Ingrid, jag lånar även eh hel del på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

efterrätter saknar jag lyckligtvis inte. jag köper både böcker och kläder till mig själv second hand

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en bit ost eller en fruktsallad efter en god måltid tackar jag inte nej till ❤️

Veiken sa...

Det är alltid trevligt att läsa olika listor. Roligt att veta lite mer om bloggvänner. Lite svårt att svara ibland kan jag tänka mig..

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vissa frågor är svårare att svara på.

BP sa...

Passade också på den fjärde frågan. Men det var ju synd att du aldrig blivit etta i nåt, men du strävade kanske inte efter det heller;-)

Paula sa...

Om det är många deltagare är det ju bra att komma tvåa, om man bara är två, ja då är det kanske tristare. Numera är jag ingen vinnarskalle..
Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag är ingen tävlingsmänniska :)

Paula, önskar dig en trevlig helg.

Helén sa...

Det är verkligen bra att köpa begagnade böcker och även barnkläder. De växer ju så snabbt och det blir dyrt att köpa allting nytt så fort de vuxit ur en storlek.

Hanneles bokparadis sa...

Helén, när barnen större så kan man köpa nytt då.

Bokdamen sa...

Länge sen jag köpte något på second hand nu.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, böcker vill jag alltid titta på.

Musikanta sa...

Passade som du på den fjärde frågan. Kan för mitt liv inte komma på någon film som jag sett som har en uppföljare och dessutom är bättre! Det kanske skulle vara sådana filmer som James Bond då, men jag har inte sett mer än en i mitt liv, den med Roger Moore.
Ingrid

jessica sa...

åh böcker är ju verkligen en super grej att handla i andra hand. Så många böcker som inte går att få tag i längre i butik som man kan hitta till ett bra pris på loppisar och aktionssidor ❤

Hanneles bokparadis sa...

Musikanta, jag har sett alla de gamla Bond-filmerna, gillat.

Jessica, precis, böckerna försvinner fort från hyllorna.

Åsa sa...

Mysigt det verkar med antikvariat. Skulle nog kunna gå o botanisera länge på ett sånt ställe. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, man hittar alltid något man inte visste att man behövde :)

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Någon gång vill jag också besöka ett antikvariat. Får medge att jag aldrig varit på ett.

Hanneles bokparadis sa...

Orsakulla, jag besöker gärna antikvariat på resor.