Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 juli 2020

Lycka är för losers av Wibke Brueggemann

   "För man stjäl inte från välgörenhet.
   Jag menar, man ska inte stjäla alls, men framför allt inte från välgörenhet.
   Man snattar inte grejer och sabbar när folk lagt sin fritid på att rota bland döda människors kläder och skit för att dra in några pund här och där så att det ska finnas nog med pengar för de som försöker hitta ett sätt att förhindra att folk som Emmas bror dör.
" (sid 358)
Lycka är för losers (Love is for losers 2020) av Wibke Brueggemann är en rolig och fartig historia om att undvika att bli kär. Den snart sextonåriga Phoebe blir dumpad av sin mor hos mors bästa kompis, för hon ska åka till Syrien i sex månader för att hjälpa till att bygga upp en läkarstation i ett flyktingsläger.

Phoebe är övertygad om att kärlek är något som bör undvikas till vilket pris som helst. Varför skulle man gå omkring och oroa sig för något som ändå bara gör att man blir en total idiot? Sedan Phoebes bästis Polly blev förälskad i Tristan som inte ens kan cykla har hon helt glömt Phoebe och verkar bara bry sig om att hångla. Phoebe tänker absolut inte bli kär. Men det blir inte alltid som man tänkt sig.
Flera smakbitar kanske: HÄR.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Låter som en intressant bok och borde också passa unga tonåringar. Vet inte riktigt hur det är med läsandet hos 14-16 åringar, men tror att det minskat ganska mycket under senare år. De mellanstadieelever som jag har haft, har gärna läst under skoltid -har alltid börjat skoldagen med en stunds läsning- men det är inte samma sug att låna hem böcker, som det var förr. Det finns så mycket annat som lockar.

Monika sa...

Den här boken tror jag faktiskt att jag har sett i mitt flöde. Kan helt klart relatera till sextonåriga Phoebe med mitt sextonåriga jag 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, alla blir lugna av att lyssna på en bra historia, bra historier finns överallt.

Monika, inte riktigt som när jag var sexton, jag minns kanske fel :)

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Det verkar vara en trevlig bok.

Lottens Bokblogg sa...

Det lät som en charmig bok

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, trevligt londonskt 🇬🇧

Lotten, en charmig ungdomsbok

Mrs Calloway sa...

kände inte till varken författare eller bok. men den låter intressant. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bra att du fick en smakbit!

Bokdamen sa...

Ny bok för mig, verkar lite kul, tack för smakbiten!

Mösstanten sa...

Den boken hade nog varit roli att läsa när jag växte upp.

Robert W sa...

Annorlunda titel ;) Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, boken är helt ny.

Mösstanten, roligt att få inblick i dagens unga.

Robert W, en annorlunda bok :)

Paula sa...

Undrar var författaren kommer ifrån, namnet låter belgiskt, holländskt eller dylikt...inte så vanligt med litteratur på svenska från Beneluxländerna? Tack för smakbit, ha en fortsatt skön söndag

Hanneles bokparadis sa...

Paula, händelserna är lagda i London.

tanthuset.blogg.se sa...

Nääää, aldrig blir det som man tänkt :D Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jo, ibland 😀

Bokdivisionen sa...

Den låter kul!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, kul 'ven för oss lite äldre!

Christina Karlsson sa...

Låter som en charmig och lätt bok. Den skulle jag kunna tänka mig att läsa :)

Må gott!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, skönt att variera sig och inte bara läsa tunga böcker :)