Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juli 2020

Nomad av Ulrica Norberg

   "I skrivandets stund, under en vår präglad av en pandemi, har vi smärtsamt påmints om hur mycket vi behöver varandra. I en tid där vi behöver umgås på avstånd för att minska smittorisken blir det påtagligt hur pass viktigt det är med närhet. Hur mycket vi behöver mänsklig samvaro för vår mentala hälsa. Vi ser hur behovet av att prata med varandra, inte bara skriva, ökar och vi hittar nya sätt att kommunicera med varandra.
    Men även andra behov gör sig påminda. Många har insett det nödvändiga i att komma ut i skog och mark efter att ha suttit i ofrivillig karantän. Att få vistas ute i naturen, i en miljö som är frisk och hälsosam, där vi kan hitta det grundläggande och det läkande." (sid 49)
Nomad : den läkande kraften i att vandra och bli ett med naturen (2020) av hälsoförfattaren Ulrica Norberg är en personlig resehandbok med tips, om vandring, om hälsa, om livet, med tips om allt från packning till världens bästa vandringsleder. Ulrica Norberg har rest och vandrat världen över de senaste 20 åren och har skrivit ett tiotal böcker om yoga, hälsa och träning, hon håller kurser och föreläsningar världen över.

Att vandra har blivit en livsstil - genom att hitta tillbaka till naturen utforskar vi oss själva och finner balans i tillvaron. Människan har alltid gått till fots. Har det inte handlat om jakt så har det varit för att utforska livets mysterier. Vi utvecklas när vi är i rörelse, oavsett om det är fysiskt eller själsligt. Idag ser vi en stark ökning av natur- och ekoturism. Allt fler väljer att komplettera joggingskorna med ett par vandringskängor och aldrig har intresset för naturen omkring oss varit större.
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Låter väldigt intressant. Tack för tips!

Monika sa...

Ja, det märks verkligen att fler är ute i naturen nu. Det är fullt av skräp i skogarna/parkerna.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, en intressant bok på många sätt.

Monika, det är riktgt trist när folk inte kan ta med sig hem sitt skräp...

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha en härlig söndag :-)

astridterese sa...

Det hørtes ut som en interessant bok. Jeg har mange venner som har valgt å vandre på fjellet og i på slettene høgt oppe. jeg synes det høres så gøy ut. Men min ME kan jeg bare drømme om å følge dem. Og det er vel det jeg gjør :-)
Ha en riktig fin søndag!

Lottens Bokblogg sa...

Ja, det märks att fler är ute och vandrar nu. Men ersätta mänskligt umgänge tycker jag inte det gör.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ha en fin dag själv :)

AstridTerese, det var för några år sedan jag senast vandrade i fjället, tråkigt att du inte kan, ha en fin dag.

Lotten, vandring har delvis med hälsan att göra, att röra på sig.

Bokdamen sa...

Det märks lite här och var att folk är ute mer nu, både på gott och on med nedskräpning som det blir mer av tyvärr. Tack för smakbiten!

Znogge sa...

Visst märks det att många fler är ute i naturen!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Naturen kan verkligen läka!

Åsa sa...

Snart kommer dessutom tid för svamp- och bärplockning. Ser ut att bli hyfsat med både blåbär och lingon i år, än så länge. Hoppas bara att alla som nu inte normalt rör sig ute i skog och mark visar respekt och hänsyn när de är där... går inte att ta något för givet.

Paula sa...

Jag är så innerligt glad att jag lämnade storstadsdjungeln 1995 och hittade ett hälsosammare och hållbarare sätt att leva. Jag bor ju på en liten turistort och vanligtvis har vi mest holländare och tyskar här på sommaren, nu är det nästan bara svenskar. Men så många de är! De cyklar, vandrar, badar, kanotar, hela familjer tillsammans, det är en fröjd att se dem! En av kanske få positiva saker som kommit ur pandemin.
Jag går dit jag ska, alternativen finns inte, förutom buss till stan, för mig känns det naturligt. Tack för smakbit, njut av söndagen

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, finns mycket kraft att hämta i naturen.

Åsa, jag lärde mig som barn att visa respekt för naturen, inte skada, vara tyst och inte skrämma djuren och fåglarna i skogen.

Paula, jag är lycklig att vi har bara en kvart med buss till Göteborg, och skog och hav i närheten, njut du också.

Sara sa...

Det är väldigt skönt att vi har naturen och det gäller att vi tar hand om den också. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, vi är ganska bortskämda med mycket fin natur i Sverige.

Mrs Calloway sa...

trädgården och naturen är till stor glädje alldeles särskilt nu. ska ta mig en titt på din bok. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, sägs att de som har trädgård är friskare.

Villa Frejas bokblogg sa...

Naturen är fantastiskt i sin läkningsförmåga. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, det har man kanske alltid vetat men det är verkligen sant.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, många bra praktiska tips.