Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juli 2020

veckans knasigaste inköp?

skulle bara lämna några saker på loppis men kom hem med en kasse hundra år gamla William Shakespeares dramatiska arbeten, översatt av Hagberg, hittade en egen plats åt dem hemma.
Har lyssnat på dirigent Herbert Blomstedt, som donerat sitt bibliotek på 500 m till Göteborgs universitet. Han berättade hur han började samla efter sin första Englandsresa 1957 genom krigshärjat Europa. Då köpte han sin första Shakespeares Samlade verk, därefter har det blivit några flera utgåvor. I varje land där Blomstedt arbetade, ville han lära sig landets historia och kultur. "Eftersom man inte hinner läsa allt, får man välja det viktigaste och prioritera." Kunskapstörsten håller denna 92-årige dirigent ung, han kallar sig själv evinnerlig nybörjare. Herbert Blomstedt Collection är sökbar: HÄR.

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

Du samlar ju böcker. Då är det väl inte så tokigt?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nja, jag samlar inte böcker bara för att samla... men jag har gärna intressanta böcker lättillgängligt 🙂

Znogge sa...

Där har du onekligen något att bita i men du behöver ju inte sträckläsa dem ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det var inte avsikten heller :)

tantaugusta sa...

Wow, bra mycket snyggare i bokhyllan än mina pocketvarianter av hans dramer... Jag får väl trösta mig med att nyöversättningar oftare är lättare att läsa men om jag hittar något motsvarande dina böcker slår jag till direkt!

Hanneles bokparadis sa...

tant Augusta, ett fynd, men jag tycker det är intressant och mysigt med lite olika varierande omslag och årtal!

tanthuset.blogg.se sa...

Det var sannerligen inget dåligt köp!!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Svårt att motstå en sån skatt, fint inbundna också :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, loppis har humana priser!

Hanna, oftast ångrar jag bara sånt jag inte köpt :)

KajsaLisa sa...

Inte illa han måste vara rätt allmänbildad. Shakespeares samlade verk måste i alla fall ge hög intellektuell status i bokhyllan :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Shakespeare har ju fått vara med i många filmer, han var klok, han kunde beskriva människor, han citeras fortfarande efter 400 år!

Klimakteriehäxan sa...

Jag hade en gång en jättebok med Shakespeares samlade verk på engelska, undrar vart den tagit vägen? Tror att jag läste "The Tempest" och sen inte mycket mer.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Shakespeare fungerar väl oftast lite som ett uppslagsverk. King Lear såg jag i England, Stormen (The Tempest) är jag nyfiken på att läsa.