Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 september 2020

vilken författare drömmer jag om att lyssna till? Kulturfråga

 Tre kulturfrågor från Enligt O:

1 Vilken författarsamtal är det bästa du lyssnat på?

Svetlana Aleksijevitj tillsammans med sin översättare Kajsa Öberg Lindsten och G-P:s kulturchef Ingrid Norrman som intervjuade. Först spelades Svetlanas favoritmusik Musical Toys av Sofija Gubajdulina. Skådespelare läser stycken ur Bön för Tjernobyl, De sista vittnena och Zinkpojkarna. Roligast blev det när Svetlana svarade på läsarnas frågor, hon ville även få frågor från publiken, men då var tiden slut. Nu ser jag framemot Svetlanas ny bok som inte handlar om krig, utan om kärlek och åldrande.

2 Vilken författare är du mest glad över att ha träffat?

Det är roligt att lyssna på Sofi Oksanen på finska utan tolk, för då hinner hon säga mycket mer. Oksanen har gjort väldigt mycket för den estniska litteraturen, lyft det och berättar om historien, som landets egna författare inte velat eller vågat berätta. Oksanen gör väldigt noggrann research och upptäcker nya saker hela tiden. Tidigare historieböcker i Finland kontrollerades i Moskva i Sovjet (!), så att mycket fakta har varit obekant och förskönat. Exempelvis har finska barn inte fått läsa om inbördeskriget i Finland.


Det är stor skillnad hur vi i Norden uppfattar holocaust och hur man i Östeuropa respektlöst kan lägga komposthög på judiska minnesmärken. När duvorna försvann har jag inte läst än, ska göra det på finska. En ny bok skriven av en intelligent djärv kvinna som kan och vågar, och som man inte trampar på tårna.

3 Vilken författare drömmer du om att lyssna till?


W B Yeats
inte närvarande, men översättaren Thomas Sjösvärd läser Tornet. Jag tror att William Butler Yeats finns inspelat. 

8 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Aleksijevitj gillar jag. har inte hört henne live men däremot hennes översättare. Oksanen gillar jag också

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, två kvinnor som verkligen gör bra noggrann research.

Znogge sa...

Det är väldigt spännande att lyssna på författare. Jag minns att Håkan Nesser var mycket trevlig att lyssna på.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, lite tråkigt nu när allting inställt.

Klimakteriehäxan sa...

Oksanen på finska - måste bli intressant, och bättre än på engelska.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, oftast är monersmålet bäst 🇫🇮 men Oksanen kan även estniska.

enligt O sa...

Två kvinnor jag gärna hade lyssnat till. Har missat Oksanen de gånger hon varit i Göteborg, men såg henne vandra omkring på Bokmässan ett år. Hon sticker verkligen ut på ett magnifikt sätt. Aleksijevitj håller jag på att läsa min första bok av, men det går långsamt trots att den är väldigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Svetlana skriver om tunga allvarliga saker.