Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 september 2022

vilken sorts bokköpare är du?

Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel (Seven Kinds of People You Find in Bookshops 2021) av Shaun Bythell, bokhandlaren som helst inte skulle vilja ha några kunder. Lyckligtvis är det ganska få som kommer till hans butik i den lilla staden Wigtown i sydvästra Skottland, men de som kommer är fullt tillräckliga, och lätta att kategorisera. I boken möter vi bland annat kunden som inte vet vad hon vill ha (men att det ska ha ett blått omslag) och de stressade föräldrarna på jakt efter gratis barnomsorg. 

Och bland de sju kategorier återfinns Experten (uppdelad i en rad underkategorier, däribland Tråkmånsen och Den Hjälpsamme), Den unga familjen (Den utmattade och Den ambitiösa), Dagdrivaren och Den inte så tysta genomresanden (Visslaren, Sniffaren, Hummaren, Fjärtaren). Tillsammans utgör de sju typerna delar av en av de roligaste och elakaste böcker om böcker och bokköpare du någonsin kommer att läsa. Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel är en oumbärlig guide till din lokala bokhandels flora och fauna.

Själv går jag aldrig hem tomhänt från mitt favoritantikvariat vid Götaplatsen. På antikvariat hittar man böcker man inte visste att man saknade. Jag tillhör absolut inte kategorin Prylbantare; "en art som inte förekommer i affärer som säljer nya böcker, men de dyker dagligen upp i antikvariat och försöker övertyga en om att deras gamla slitna exemplar av Miller's Antiques Price Guide for 1978 verkligen är en milstolpe i den engelska litteraturen."

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det rekar vara en rolig bok som absolut ska in i min läslista. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Shaun Bythell är både rolig och kunnig, jag har lyssnat på honom i facebook.

femfemman sa...

Antikvariatet i Borås, ett återkommande mål för mamma och mej, då jag var barn och åkte in till stan. Sen dess har jag inte besökt ett antikvarit. Synd! Jag har sannolikt missat en del !

znogge sa...

Det låter som en väldigt rolig och intressant bok! Själv tror och hoppas jag på att jag är vänlig som kund :D

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inget hindrar väl dig att återuppleva den trevliga atmosfären... börjar bli sällsynt.

Znogge, tror att nyfikna och intresserade kunder alltid välkomna 😀

Klimakteriehäxan sa...

Vilket kul inlägg, Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, riktigt kul bok! Vilken sorts bokköpare är du själv? på antikvariat?

Ama de casa sa...

Haha! Lustigt med en bokhandlare som inte vill ha några kunder :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, han vill ju behålla alla bra böcker själv! 😀

Ylva sa...

Det låter som en rolig bok! Jag kan dela in eleverna i olika kategorier; läsa för skolan och läsa för nöje.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, haha, själv försökte jag njuta av den obligatoriska läsningen 😀

BP sa...

Är förvånad att du inte läser boken på sitt originalspråk...
Har aldrig köpt en bok i en antikvitetshandel. Kan bero på att vi inte har någon i Täby mig vetande.
Däremot går jag ALDRIG tomhänt ut från Akademibokhandeln. Ofta får fyra böcker (betala för tre) följa med hem.

Hanneles bokparadis sa...

BP, är kanske inte så duktig i engelska, älskar att hitta böcker på antikvariat, lånar mycket på bibliotek.

Mösstanten sa...

Har ju inte läst den än förstås. Men den står i listan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, böcker om böcker är trevlig läsning

Anna i Portugal sa...

Inte läst, men verkar ganska underhållande. Jag köper väldigt lite böcker över huvudtaget, men när jag köper blir det e-böcker. Jag tycker böcker är fint, men vill inte att de står och samlar damm bara. Är en minimalist :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, minimalist är jag inte, mår bra av böcker 📚