Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juli 2011

Villanella på en spik

Majken Johanssons Villanella på en spik är ganska välkänd i vissa lyrikkretsar. Hon levde periodvis ett tufft liv och var även frälsningssoldat. Nu hittade jag Villanelle av William Emson bland mina sommar-reafynd Åtta engelska poeter. Villanelle är speciellt versmått (KLICKA):

4 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att få lära sig något nytt! Har inte hört talas om Villanelle förrut!

Hanneles bokparadis sa...

Boktokig, inte så vanligt i Sverige..

Anonym sa...

Du kanske borde rätta "fludium" till "fluidum". :-) /sj

Hanneles bokparadis sa...

kul att du hittade felet, fluidum kanske inte det mest frekventa ordet, inte ens för Majken.