Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juli 2016

listor - jerka

till skillnad från mej älskar Annika listor listor och hon skriver flera stycken varje vecka i alla möjliga sammanhang. Och eftersom hon vet att jag långt ifrån är ensam om detta fenomen så tänkte hon att veckans tema för jerkan ska vara just en lista-post, Bokbloggsjerka 29 juli.
bra författare:
Bodil Malmsten
Fernando Pessoa
Elena Ferrante
Virginia Woolf
Enid Blyton
Horace Engdahl
Thomas Bernhard
John Williams

sommarens tv-serier:
Luther
Vera
Vår stora kärlek ♥
Barnmorskan i East End
Engelska Antikrundan
Midsomer Murders

favoritmat:
det jag blir bjuden på
efterrätter
gott öl, stout
kranvatten
ost, vin
Afternoon Tea
skaldjur från Hisingen

25 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jaså Horace tar sig in på din favoritlista!?!? Ferrante ska jag läsa när hon finns i pocket - att du väljer mycket brittiskt överraskar inte :-D

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, han är bra kunnig skribent, intressant. Upptäckte att det blev en hel del brittiskt :)

Monika sa...

Midsummer Murders är verkligen bra och jag är så glad och lättad att serien faktiskt blev bättre när de bytte Barnaby :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, härliga turistbilder, jag sitter och myser och tror att jag är i England! ♥

MissMagic sa...

Kul att du har Endi Blyton på din lista. Jag fullkomligt älskade Vi Fem böckerna och Hemliga Sjuan som yngre :)

znogge sa...

Utmärkta val! Ferrante läste jag nyligen och blev faktiskt en smula besviken...

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, jag älskar dem fortfarande :)

Znogge, boken är lite speciell... mycket realistisk.

Mrs Calloway sa...

min favoritmat är verkligen också den jag blir bjuden på! och så vill jag ha vin till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vin blir det till ost :)

C.R.M. Nilsson sa...

Tänk, jag har faktiskt inte tittat på Midsomer Murders i sommar. Sedan operationen har jag haft svårt att hålla mig vaken på kvällarna, vilket gör att jag nästan alltid går och lägger mig tidigt.

Bodil Malmsten är bra. Jag funderar på om jag ska ge mig på hennes dikter härnäst.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, man kan se även på svtplay, tycker mycket om Malmsten.

Lotten sa...

Elena Ferrante är jag riktigt nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag väntar på fortsättningen!

Anna Maja sa...

Måste ta och läsa Elena Ferrente. Är så nyfiken då alla hyllar henne :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna Ferrante, en mycket speciell bok.

Boklysten sa...

Barnmorskan i East End är väldigt bra, t o m min man tittar på den.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag ser den också med maken.

Annette sa...

Enid Blytons Äventyrens ö, Äventyrens hav, Äventyrens slott med flera - jag älskade dem! Spännande berättelser, stämningsfulla miljöer, frestade matsäckar, intressanta (ja, faktiskt) karaktärer och så papegojan Kiki. Favoritserie när jag var barn, och jag tror jag skulle gilla dem nu också.

Midsomer Murders började uruselt den här säsongen, men jag tittar ändå eftersom det är så småmysigt :)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, barnsliga jag älskar dem ännu :)
Midsomer Murders får mej att tro att jag är i England...

Åsa sa...

Har fortfarande bara läst en bok av Virginia Woolf - shame on me! :D

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, nej, du har något trevligt framför dej :)

Lena sa...

Enid Blyton läste man mycket under tonårstiden. Kranvatten är gott. Det är nog det och kaffe som jag dricker mest.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, köpa vatten på flaska gör jag bara på resor.

Mrs. B sa...

Mycket bra författarsmak här! Jag är så klart partisk eftersom jag gillar de du listar, men ändå...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs. B, trevligt att höra :)