Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 oktober 2016

veckans ord på R

Den här veckan var det i alla fall lättare att komma på ord, tycker Enligt O. Återstår att se om det är lika lätt att komma på titlar och författare att förknippa med dem. Veckans ord börjar på R: rak regna rolig röd

rak - Ulysses av James Joyce börjar med när Stephen Dedalus kommer sömnig på morgonen till Buck Mulligan, som viftar med sin rakkniv och en skål med lödder.

regna - det regnar mycket i Sargassohavet av Jean Rhys.

rolig - skrattar åt Dawn Frenchs brittiska böcker.

rovdjur - det finns många böcker med varg-tema:
Varulven av Aksel Sandemose, Honungsvargar av Sun Axelsson, Stäppvargen av Hermann Hesse.

röd - Röda rummets gåta (1973) av Ruth Hall (pseudonym för Eva Berlin) berättar om ett gäng ungdomar som semestrar på ett billigt pensionat i Danmark, en änka till en sjökapten har inackordering i Havnebakke, alldeles nära Kattegat. Ilona kommer från Ungern och Sture i sällskapet har varit i Danmark under ockupationstiden och hjälpt danska motståndsrörelsen att transportera flyktingar över till Sverige.
Flickorna hittar Elvira Madigans grav (född 1867, död 1889 i Nørreskov på Tåsinge Danmark). Sjökaptenens dotter heter också Elvira. Varför dog han så plötsligt? undrar flickorna. (Jag har sett filmen om lindanserskan Elvira Madigan och löjtnanten Sixten Sparre, en sann historia).

9 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Mellan svart och rött av Gullio, Röda rummet av Strindberg kan jag bidra med.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag tyckte det var kul att hitta ett annat Röda rummet än Strindbergs.

znogge sa...

"Röda rummets gåta" Finns här hemma också! Minns dessutom att en bloggvän är släkt i direkt nedstigande led till Sixten Sparre och har berättat om honom och Elvira Madigan i sin blogg. Själv såg jag "Elvira Madigan" på Malmö opera...

Jokke sa...

Jag har läst Sandemoses Vargulven, och Sargassohavet (av Jean Rhys). I Sargassohavet finns många olika färgar ...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, spännande! Som opera också, det visste jag inte...

Jokke, det var nytt för mej.

znoggge sa...

Den gavs inte som opera utan som operett. Väldigt bra var den i alla fall! Härlig dekor och vackra kostymer.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sånt gillar jag ❤️

Robert W sa...

Rakkniv var fyndigt :)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tack, det tycker jag med :)