Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 januari 2017

Mamma är bara lite trött av Sara Beischer

"Minna funderar på om hon någonsin skurade handfatet i badrummet på övervåningen. Carina fortsätter att prata, om förra veckans Babel. Hon föreslår att de ska ha Sydamerikanskt tema i bokcirkeln i vår. Nämner namnet på någon författare som man säkert borde känna till. Minna använder sig av ifyllnadsord. Intressant, spännande, jaha. Serverar snittarna från ett fat som de fick när de gifte sig. Så frågar Carina vilken sorts mjöl brödet är bakat på och Minna blir tyst.
  När hon, med skör och liten stämma, tvingas svara vetemjöl blir Carina också tyst.
  "Vi äter väl inte mjöl?"" (sid 107)
Mamma är bara lite trött av Sara Beischer hade jag inte tänkt läsa, men 6 februari ska Kulturkollo diskutera den och boken fanns på biblioteket. Lätt att känna igen sig, jag har ju fyra barn - och nu fyra barnbarn, hämtar dem från förskolan och skolan ibland, jag känner igen jargongen.

Minnas make Niklas, varför lämnar inte han barnen till förskolan på morgonen? Eller sorterar bland smutstvätten? Eller handlar på vägen hem från jobbet och fixar mat? Han plockar inte disken? Packar inte gympaväskor. Minna fixar allt; vabbar, lagar barnens frukost. Nattar barnen, snyter, läser saga. Hon är stressad av giftiga bananer, giftig teflonpanna, giftig potatis,plastsanera, mycket att tänka på hela tiden. Hinna med yoga, klippa slitna toppar, raka kön, fixa söndagsmiddag till vänner. Inte ens när barnen är sjuka kan Niklas avstå från sin träning, eller vad han nu gör. Där nånstans vill jag sluta läsa.

"Minna plockar ut de rena besticken från diskmaskinen och lägger i bestickslådan, som hon först grundligt torkar ur. Föreställer sig själv som varannanveckas-mamma. Gör en bouppdelning i huvudet. Tänker på nätdejting. På krogen vet hon inte längre hur man gör. Det finns väl ändå ingen som vill ligga med henne: hemorrojder, celluliter, ärtpåsbröst, håriga underarmar, mage utan navel. En förtvivlad gråt. Lagrad i cellerna." (sid 127)
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den här måste läsas!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte min favoritgenre men bra nutidsskildring.

Monika sa...

Det blir ju så klart jobbigt och stressigt när man ska leva upp till alla andras krav på i stort sett allt. För att inte tala om alla "giftlarm". Bara att sluta bry sig om :)

Mia Eggimann sa...

Ja den har jag läst den var riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, eller hur, det blir för mycket :)

Marie Eggimann, intressant läsning.

Boklysten sa...

Den tror jag nog inte att jag vill läsa, den verkar vara lite för blodtryckshöjande.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, inte kul med kvinnor som inte kan sätta ner foten

znogge sa...

Vad hände med jämlikheten och det gemensamma intresset/ansvaret för familjen?

Evelina Nilsson sa...

Tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det kan man verkligen undra!

Evelina, var så god.

anettesbokboble sa...

Dessverre er det mange som opplever mye stress i forhold til andres og egne forventninger. Flotte smakebiter og tusen takk for boktipset :)

Sara sa...

Deprimerande läsning. Tror inte att jag kommer att läsa den även om den säkert är bra.

Veiken sa...

Tack för smakbiten. Kanske inte i min smak...

Lena sa...

Tack för smakbiten. Den boken verkar intressant.

Cicilie sa...

Takk for smakebiten, denne hadde jeg ikke hørt om.

Hanneles bokparadis sa...

Anette, på äldre dar bryr man sig inte lika mycket vad andra tycker...

Sara, deprimerande är helt rätt ord.

Veiken, inte riktigt min bok heller...

Hanneles bokparadis sa...

Lena, intressant nutidsbeskrivning.

Cicilie, boken är relativt ny.

Sara Pepparkaka sa...

Den här borde jag kanske passa på också för att kunna delta i Kulturkollos bokcirkel.

Johannas deckarhörna sa...

Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Nä fy farao, den där boken hoppar jag bestämt över. :D
Men tack för smakbiten! :)

Hanneles bokparadis sa...

Sara, annars hade jag inte tänkt läsa denna...

Johanna, var så god!

Åsa C, inte riktigt "min" bok heller :)

Bokdamen sa...

Åh nej, tror inte jag kommer att läsa denna...Men tackar för smakbiten! :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, man kan inte läsa allt...

Helena sa...

Blir trött bara av att läsa smakbitarna. Får mig dock att önska att hon blir varannanveckasmamma, låter inte som ett dumt alternativ.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, alla män är inte drömmän