Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 augusti 2017

Godnattsagor för rebelltjejer

Godnattsagor för rebelltjejer : 100 berättelser om fantastiska kvinnor av Elena Favilli, Francesca Cavallo är ett bra initiativ att samla berättelser om duktiga kvinnor; författare, astronauter, konstnärer, kockar, rappare, boxare, forskare, politiska ledare från hela världen. Lika viktigt att vi läser denna även för söner.

10 kommentarer:

znogge sa...

Det kan jag verkligen hålla med om!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, pojkar behöver också läsa om duktiga kvinnor som förebild.

Veiken sa...

Jag behöver inga godnattsagor. Jag somnar bums utan, men det är härligt att läsa i "vaket" tillstånd!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, denna ska du läsa med dina barnbarn

Klimakteriehäxan sa...

Intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, många intressanta kvinnor!

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Har nyss läst den, verkligen en viktig och intressant bok. Kul att den finns på svenska!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs E, passar fint till vårt äldsta barnbarn!

Annette sa...

Den boken köpte jag nyss och skall läsa, och sätta i händerna på våra barn :)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, funderar på att köpa den till äldsta barnbarnet :)