Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 september 2017

kärlek à la Alain de Botton

Alain de Botton är en produktiv man, han har behandlat kärlek i flera av sina böcker, även i den senaste Kärlekens väg, en filosofisk betraktelse om våra förhållanden. Boken är skriven som en roman med den allvetande erfarna författarens kommentarer.

Det finns ingen perfekt partner, när man inser det, är man redo för äktenskap.
"Det som behändigt har sett ut som ett enda förhållande omfattar många evolutioner, avbrott, omförhandlingar, perioder av distans och känslomässiga hemvändanden att han i själva verket har gått igenom minst ett dussin skilsmässor och omgiften - fast med samma person." (sid 268)

4 kommentarer:

Bosse Lidén sa...

Dussin skilsmässor och omgiften. Viken erfarenhet. Jag tror jag nöjer mig med en fru officiellt och de andra elva behöver jag inte nämna. :)

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, så kan det vara i ett förhållande... räcker gott med en man för mig med :) ❤️

znogge sa...

Själv håller jag mig till en också. Det räcker gott och väl!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst lär man sig en hel del när man lever i ett långt förhållande!