Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 oktober 2017

En dåres anteckningar - novellsudoku #8

"Satt i dag i direktörens kabinett, vässade tjugotre fjäderpennor åt honom och fyra åt henne, aj, aj! ... åt Hennes excellens, Han uppskattar verkligen när det finns gott om fjäderpennor. Åh, han har ett huvud han!" (sid 14)
"Jag begriper inte hur jag hela tiden har gått omkring och trott mig vara ett titulärråd. Varifrån fick jag en sådan löjlig idé? Tur att ingen kom på tanken att spärra in mig på dårhus. Nu är allt uppenbarat för mig. Nu ser jag allt klart och tydligt. Men tidigare, jag begriper det inte, tidigare såg jag allt som genom en dimma." (sid 30)

En dåres anteckningar (Записки сумасшедшего) av Nikolaj Gogol (1809-1852) tillhör hans mest kända noveller, publicerades första gången 1835 och berättar om en ensam man, slarvig på jobbet
och verkar bli tokigare och tokigare, utan att inse det själv.

"Mitt herrskap, låt oss rädda månen, för jorden vill sätta sig på den" - då störtade alla genst iväg för att uppfylla min kungliga önskan, och ett flertal började klättra uppför väggarna för att få tag på månen; men just då inträdde storkanslern. Alla skingrades så fort de fick syn på honom. Jag, i egenskap av kung, blev ensam kvar." (sid 38)

Noveller skrivna av en europeisk författare,  
5 Utspelar sig i historisk tid - klurigt med Ugglans NovellSudoku!

2 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Den här minns jag att jag gillade. Och visst är den lite knasig :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, knasig är en underdrift :)