Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 oktober 2017

bra svenska samtida romaner - topplista v.42

Veckans topp fem-tema är svenska samtida romaner, föreslår Johanna.
Årets bok blev Glöm mig av Alex Schulman, fint skrivet om försoning. Books & Dreams har en artikel om familjens ojämna förhållanden. Att inte bli sedd eller få känna skuld för något man är orsaken till, är smärtsamt när man är barn. Tre bröder som lyssnade efter mors humör, ville inte störa henne. Att moderns far Sven Stolpe skickade sin dotter ensam runt till olika länder redan i tioårs ålder, ger förståelse för att hon inte mådde så bra som vuxen.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyurus handlar om vänskap, svek, terror. En samtidsroman om rotlöshet i förorterna. Boken berättar om tre ungdomar som gör ett terrorattentat i en bokaffär där de tar gisslan. Ledaren Hamad har varit i Syrien och krigat med IS och avrättat folk som visas på film. En stark viktig bok.
Skäl är Emma Holms debutroman om barndomsvännerna Vera och Iris från Söder i Stockholm, de är vuxna och har träffats igen efter många år. Två väninnor som är väldigt olika, Iris är äldre, självsäker och tar kommandot.
Blybröllop av Sara Paborn berättar om Irene Hussvig som jobbar som bibliotekarie, hon gillar litteratur, trädgård, sy, sylta och safta. Men maken Horst har bara spydigheter att säga om alla hennes intressen. Maken tog nästan all plats i hemmet för sitt musikintresse.
Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg är en mysig berättelse om Felicia som blivit med hus och antikhandlaren Jonathan som vill fylla det med fina möbler. Fullt med gamla hemligheter och överraskningar.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Här fann jag några gamla bekanta men tackar för nya tips!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, alla fem böckerna är bra.

Anonym sa...

Manglade dukar ... och Du kommer drunkna ... vill jag gärna läsa. Glöm mig har jag läst.
Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

dessa är riktigt bra böcker alla fem.

violen sa...

Läst de två första, mycket bra. De andra får jag fundera på ett tag till.

Hanneles bokparadis sa...

Violen, böckerna finns kvar...

Boklysten sa...

Manglade dukar... är den enda jag läst av böckerna på din lista.

Vargnatt sa...

Har inte läst någon på din lista :)

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, visst är den trevlig.

Vargnatt, inte för sent än :)

Mrs Calloway sa...

Skäl blir jag nyfiken på och de manglade dukarna köar jag för.
Blybröllop och Glöm mig har jag läst

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, alla är läsvärda.

Evelina Nilsson sa...

Blybröllop är jag riktigt nyfiken på!

Johannas deckarhörna sa...

Tack för tips. Gillade Manglade dukar och vikta servetter väldigt mycket :)

Mia Eggimann sa...

Bra böcker tror jag i alla fall Manglade dukar.

FrökenChristina sa...

Ser ut om bra böcker alla fem. Det är jobbigt :). Mer lästid åt folket, eller mig i alla fall.

Monika sa...

Jag har ju sett den där Blybröllop precis överallt, men jag hade faktiskt ingen aning om att det är en svensk bok. Nu blev jag ännu mer nyfiken :)

Sara Pepparkaka sa...

Jag tänkte om jag borde läsa Glöm mig, när den nu blev årets bok.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, Blybröllop är lite annorlunda sätt att lösa sina äktenskapsproblem :)

Johanna, visst är Klingbergs bok fin.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, böckerna är inte lika varandra men jag tyckte om alla.

Fröken Christina, livet är fullt av val :)

Monika, Blybröllop är en riktig bladvändare :)

Sara, Glöm mig är väldigt fin bok.

Bokdamen sa...

Blybröllop hamnade också på min lista. Bra och en speciell läsupplevelse.

Lion´s Library sa...

Glöm mig har jag inte kunnat undgå att bli nyfiken på, men tror ändå inte att jag kommer få den läst.. :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, Blybröllop är verkligen en annorlunda bok.

Lion, Glöm mig är en snabbläst bok.

Veiken sa...

Det är otroligt att vårt lilla land har så många författare som producerar så mycket!

Lena sa...

Glöm mig har även jag med idag. Manglade dukar och vikta servetter är en jättemysig bok.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, så många bra författare!

Lena, jag gillar läsa mysiga böcker.

Klimakteriehäxan sa...

"Glöm mig" var (förvånansvärt) bra men tog sig inte in på min lista. Ewa K:s bok ska jag läsa! Själv fick jag med en #metoo-roman ...

Annette sa...

Schulmans och Anyurus böcker var fantastiska båda två men på olika sätt. Roligt att Schulman vann priset för Årets bok. De övriga har jag inte läst, men vill läsa.

Hannele sa...

Klimakteriehäxan, där ser du... författare kan överraska...

Annette, väldigt olika böcker, men det som är så kul.

TinaO sa...

Anyuru är jag nyfiken på, har inte läst något av honom. Tack för tipsen!