Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 november 2017

Rothschilds viol av Anton Tjechov

"Jakov såg på gumman och tänkte att han nog inte hade varit öm mot henne en enda gång under hela sitt liv, inte brytt sig om henne, inte kommit på tanken att köpa en schalett eller ta med sig något gott från bröllopen, bara skrikit på henne, bannat henne för sina förluster" (sin 160)
Ur Gogols kappa : noveller av åtta ryska mästare väljer jag Rothschilds viol (1894) av Anton Tjechov som handlar om Jakov som lever av att göra likkistor men folk dog så sällan. Ibland spelar han fiol på bröllop. Vem ska ha hans fina fiol? Han är snål och räknar med kulram och skriver upp sina förluster, alla helgdagar då man inte får arbeta.

"När han gick hemåt tänkte han att döden bara innebar vinster: man behövde inte äta, inte dricka, inte betala skatt, inte såra folk, och eftersom människan låg i sin grav inte ett år, utan hundratals år, så blev vinsterna ofantliga. Livet innebar förluster för människan, döden vinster." (sid 169)

Noveller skrivna av en europeisk författare,
6 Personnamn i titeln - lurigt med Ugglans NovellSudoku!

4 kommentarer:

znogge sa...

Hmm... Ett intressant sätt att se på döden. Själv tänker jag att pengar är inte allt här i livet ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, så tänkte inte Jakov... men han ändrade sig :)

Ugglanoboken sa...

Vilken fin bild, med sudokut inklippt och allt :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, tack, det går sakta framåt :)