Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 maj 2018

Albanens arv av Rolf Rådén

"Att reparera ett ting är att ställa en del av världen tillrätta, Martin. Inte bara köpa nytt, i stället ge det kasserade ett nytt liv, för just så skulle jag vilja att livet behandlade mig. Jag, en sliten själ, svårstartad om morgonen, inte de skarpaste knivarna, anfrätt lack, men med en vilja att göra gott. Nu ska jag ge mig ut i världen för att hitta min plats i livet, hitta det ställe där jag kan göra skillnad, fattar du. En plats där jag kan känna mig behövd nu när varken kvinna eller chef tycker att jag räcker till eller presterar." (sid 53)

Albanens arv av Rolf Råden handlar om Sigge som fått sparken och vars liv har nått ett vägskäl. Nu vill han ha en förändring, bryta osunt leverne och dåliga ovanor. I bagaget finns även ett svek mot den man aldrig ska svika, sin syster borde man ta hand om, eller. Kan man fly från problemen? Sigge gör ett försök att... reda ut sina tankar och tar sin motorcykel köra mot Norrlandskusten upp och tänker ta Inlandsvägen ned. Och inte dricka ens ett litet öl, oavsett hur trevligt sällskap han har. Parallellt är det krig mellan olika motorcykelgäng, brutala avrättningar av dem som inte skött sig. Men Sigge tänker inte fly. Detta är annars ganska främmande värld med motorcyklar och annat för mig - och inte riktigt genre jag väljer självmant. Gillar språket med många egna uttryck och beskrivningar, stockholmskan känns som att vara hemma, eftersom det var min första kontakt med språket i detta avlånga land. En välskriven läsvärd roman som överraskade mig positivt.

"Livet på denna huvudgata var varsamt, som om det inte fick förekomma något som kunde antyda stress. Här stannade folk till när de möttes för att slänga några ord till varandra innan de i sakta mak gick vidare. En bil parkerade, föraren tog sig tid att få bilen noggrant på plats innan dörren öppnades och mannen bakom ratten klev ut. Sigge förundrades över detta långsamma tempo och hastade vidare för att till slut hitta ett litet tufsigt fik." (sid 137)

5 kr per bok går till Suicide Zero som arbetar för att minska självmorden.
Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Robert W sa...

Den författaren känner jag inte till. Tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

helt okänd bok för mig också. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, han skriver bra.

Mrs Calloway, en helt ny bok.

Mösstanten sa...

Bra tips på författare och bok jag inte visste fanns.

znogge sa...

Ett intressant utdrag som gav mersmak. En obekant författare för mig men dest mer spännande.

Monika sa...

Om Sigge är från Stockholm så förstår jag att han reagerar på tempot någon annanstans. Jag blir alltid stressad när jag är i Stockholm. Alla bara springer. Hela tiden. Som att de är med i någon tävling :)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, boken är annorlunda, mycket läsvärd.

Monika, underbar beskrivning om det lugnare tempot, även en göteborgare förstod :)

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, ny bok för mig.

Anonym sa...

Aldri hørt om hverken bok eller forfatter før; takk for smakebiten :)

Hanneles bokparadis sa...

Marie, samma för mig.

lesejenta, glad att jag läste :)

Christina sa...

Låter som en helt annan värld än den vanligtvis så stressade vardagen vi lever i.
Tack för boktipset!

astridterese sa...

Jeg er enig i at det er bedre å reparere ting enn å bare kjøpe nytt. Hvertfall i de tilfellene det er mulig :-)
Ha en riktig fin søndag!

Boklysten sa...

Den boken var faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Det var en av de första sakerna vi fick vänja oss vid när vi flyttade från jobb i Sthlm till Sundsvall. Takten som man går i.

Benita sa...

Svar till din kommentar i min blogg: Jag vet att fridlysta ormar inte får dödas, jag har heller inte gjort det.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, ny för mig också.

Christina, en helt annan värld med kriminella motorcykelgäng också.

AstridTerese, en utmaning att inte bara köpa nytt hela tiden...

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, eller hur, mycket läsvärd bok.

Lotten, jag är i den åldern att jag inte vill jäkta längre

Benita, jag vet att du visste det.

Paula sa...

Tack för tipset, ska ta och kika närmare på den!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag tror du skulle gilla denna.

Åsa sa...

Det var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

Bokdamen sa...

Kände inte till den här, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ny författare för mig med.

Bokdamen, var så god!

Sara Pepparkaka sa...

Min själ är också svårstartad om morgonen..

Hanneles bokparadis sa...

Sara, haha, samma här...

Helena sa...

Låter inte helt som min typ av bok, men gillade utdragen :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, tror att du skulle gilla denna.