Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 maj 2020

lästips för olyckliga - helgfråga

Vilken bok skulle du rekommendera en lycklig person att läsa? Vilken bok skulle du rekommendera till någon som verkar sorgsen? undrar Mia i Helgfrågan. Jenny Colgan skriver varierande böcker om olika människor i olika åldrar, tankeväckande, passar både för lyckliga och olyckliga. Bokklubben vid livets slut av Will Schwal är fin med många bra boktips. Man känner sig stark.

Bonusfråga: Tips mot trötthet? Promenader i dagsljus.
Mias Helgfråga

28 kommentarer:

femfemman sa...

Om jag är riktigt lycklig, så där som man så sällan är, då lever jag i den sinnesstämningen och skulle aldrig komma på tanken att läsa en bok. // Anna-Lena

femfemman sa...

Eller var det olycklig man skulle va? JA, då passar Jenny Colgans böcker utmärkt. De är så bitterljuva att man kan få gråta ut ordentligt, då man läser dem. // Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, både och, jag kan ibland bli lycklig av vissa böcker.

Lena sa...

Colgans böcker är mysiga.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Colgans böcker passar i olika sinnesstämningar.

Mrs Calloway sa...

tror inte att jag vill läsa feel - good när jag är nedstämd. då blir jag ännu deppigare. bättre med något som fångar intresset ordentligt. Bokklubben vid livets slut har jag i hyllan. oläst ännu så länge

Klimakteriehäxan sa...

Har bara läst en Colgan.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det var ju egentligen inte mitt förslag

Klimakteriehäxan, Schwals bok är fin stark sann historia.

Robert W sa...

Bokklubben vid livets slut verkar intressant.

Znogge sa...

En svår fråga tycker jag. Det är så olika vad man behöver och vill läsa i en sådan situation. Om jag var olycklig skulle jag nog välja en riktigt spännande bok men avstå Colgans.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en riktigt bra bok, innehåller fina boktips också.

Znogge, visst är det svårt, individuellt, humöret växlar, mycket som påverkar.

Bokdamen sa...

Det är nog väldigt individuellt tror jag. Vill oftast läsa lite som vanligt när jag är sorgsen, feelgood läser jag sällan.

tanthuset.blogg.se sa...

Jag gillar Jenny Colgan oavsett sinnesstämning :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, sant, olika för olika individer.

Mia, jag tycker hon skriver om väldigt olika ämnen, även allvarligt.

Sara Pepparkaka sa...

Promenader i dagsljus hjälper för det mesta!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, piggar upp även på vintern.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Ser Dammsuga i mörker på ditt foto, den håller jag också på med. Gör mig lycklig 😊

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, Beagins bok gör mig galen :)

Hanna / Rak i ryggen sa...

På ett bra eller dåligt sätt..? 😁

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ganska udda historia 😳

Hanna / Rak i ryggen sa...

Jovars. Inledningen var förstås smaklös, men jag hade köpt boken så jag bet ihop, och nu gillar jag den.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har lånat på biblioteket, ska snart lämna tillbaka.

Åsa sa...

Promenader i dagsljus är klart uppiggande.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, viktigt att försöka komma ut.

Mia Eggimann sa...

Bra boktips. Jag önskar jag kunde gå mer, men fixar inte det.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, bara en kvart ute i dagsljus gör skillnad.

Boklysten sa...

Har läst några av Colgans böcker och de är mysiga. Bokklubben vid livets slut finns nog oläst i bokhyllan. Tack för påminnelsen!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Colgan skriver även om allvarliga saker, jag mår bra av hennes böcker.