Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2018

Daisy Miller av Henry James

  "Flickan springer omkring ensam med sina utlänningar. Vad beträffar den vidare utvecklingen får du vända dig åt annat håll för att få besked. Hon har slagit sig i slang med ett halvdussin av de gamla romerska hemgiftsjägarna och tar dem med sig hem till folk. När hon kommer till en bjudning har hon med sig en herre med mycket gott sätt och underbara mustascher."
  "Och var är modern?"
  "Det har jag ingen aning om. De är alldeles förskräckliga  människor." (sid 37) 
Daisy Miller (1879) av Henry James berättar om den unge amerikanske mr Winterbourne som bor i en schweizisk semesterby och kommer i kontakt med den unga amerikanska fröken Daisy Miller. Hon bor där med sin mor och nioårige lillebror. Hon är mycket pratig och öppen, något som Winterbournes moster inte alls gillar. Mr Winterbourne träffar Daisy i Rom, där hon umgås mycket med den italienske mr Giovanelli. Oskyldigt säger männen som träffar henne på tu man hand - vilket är mycket olämpligt för en ung kvinna.

  "Fast ni kanske bara flirtar, gör inte mr Giovanelli det; han menar något annat."
  "I varje fall predikar han inte", sade Daisy temperamentsfullt. "Och om ni mycket gärna vill veta det, så flirtar ingen av oss; vi är alldeles för goda vänner för det; vi är mycket nära vänner." (sid 57)

35. Läs en novell av en amerikansk författare.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nästan allt du skriver om får jag lust att läsa. Hinner ju bara inte. Läser så långsamt just nu. Men jag är glad att jag hittade din blogg. Inspiration.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tack, jag gillar att även läsa de riktigt gamla författare, helt annan sorts liv.

Mrs Calloway sa...

jag gillar Henry James. jag har flera titlar av honom bland annat just den här novellsamlingen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har också i bokhyllan, vill läsa mer av Henry James, en berest man.

Ugglanoboken sa...

Blir lite nyfiken på de "underbara mustascherna" :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, läs novellen :)