Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juni 2018

35 lästa böcker Kaosutmaning 2018

"Kanske är det dags tänkte Fröken Christina. Att vara den som knåpar ihop en kaosutmaning, detta är listan i alla fall. Häng med om du vill. Kaosutmaning 2018 går ut på att mellan 1 januari och 31 december 2018 pricka av minst 20 av de 35 punkterna. Varje bok får bara förekomma en gång på listan."

En bra bokvår, klicka på titeln så kan du läsa vad jag tyckte om boken:
1. En bok vars titel består av 7 ord - En dag ska jag bygga ett slott av pengar av Evin Ahmad.
2. En bok vars titel innehåller ett personnamn - Lucy av Jamaica Kincaid
3. En debutbok - Bränn alla broar av Siri Helle.
4. En bok som även finns som film - Väggen (Die Wand 1963) av Marlen Haushofer.
5. En grafisk roman/bok - Serienördens kokbok.
6. En novellsamling - Hägring av Oline Stig.
7. En klassiker - Kartusianklostret i Parma av Stendhal.
8. En bok med en siffra i titeln - Den fjärde pakten av Kristina Appelqvist.
9. En bok av en författare som kommer från Asien - Osynlighetsmanteln av Ge Fei.
10. En bok av en författare som kommer från Afrika - En man och två kvinnor av Doris Lessing.
11. En bok av en författare som kommer från Sydamerika - Lucy av Jamaica Kincaid.
12. Läs om en gammal favoritbok - Orlando av Virginia Woolf.
13. En bok med en blomma på omslaget - Gröna fingrar sökes av Annika Estassy Lovén
14. En bok du inte läst från en författare du älskar - Doften av en man av Agneta Pleijel.
15. En förbjuden bok - Lady Chatterleys älskare av D.H. Lawrence.
16. En bok under 150 sidor - Kreutzersonaten av Leo Tolstoj
17. En bok med en karaktär med yrke som ditt - Historieläraren av Matt Haig.
18. En bok från biblioteket - Rekviem av Antonio Tabucchi.
19. En bok du läste som ung - Brott och straff av Fjodor Dostojevskij.
20. En bok om en resa - Ru av Kim Thúy.
21. En bok som inte utspelas i en stad - När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka,
22. En bok på engelska - Gilead av Marilynne Robinson.
23. En bok som har fått beröm i en bokblogg - Den stora utställningen av Marie Hermanson.
24. En bok med många berättarröster Nordisk fauna av Andrea Lundgren.
25. En bok av en författare som skrivit över 20 verk - Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan.
26. En bok i en genre du vanligtvis inte läser - Fem små grisar av Agatha Christie.
27. En bok publicerad före år 2005 - Plågsam kärlek av Elena Ferrante.
28. En bok vari det inte finns någon telefon - Omvägen av Gerbrand Bakker.
29. En bok vars titel består av endast ett adjektiv - En enastående karriär av Martin Engberg.
30. En bok med idrottsanknytning - Det handlar om oss av Åsa Ringdahl.
31. En bok med en månad årstid i titeln - Skuggvinter av Louise Baumgärtner.
32. En bok skriven av ett författarpar - Godnattsagor för rebelltjejer 2.
33. En bok med ett av de fyra elementen i titeln Is av Ulla-Lena Lundberg.
34. En Augustprisvinnare - Strömavbrottets barn av Johannes Anyuru.
35. En bok från 2018 - Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck.

12 kommentarer:

znogge sa...

Ett väl genomfört uppdrag som jag misstänker varit väldigt givande :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många bra böcker denna vår :)

Mösstanten sa...

Mycket intressant där.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fantastiskt bra bokvår, läst många intressanta böcker!

Paula sa...

O herreminjestas, den där utmaningen hade tagit flera veckor för mig! Jag kan inte för mitt liv begripa hur du lyckas plocka fram alla titlar och författare ur minnenas arkiv. Jag för ju statistik över mina lästa böcker men därifrån till att efter några år minnas vad en bok handlade om, det finns inte. Ofta glömmer jag handlingen redan efter något år om det inte är någon mycket speciell bok. Duktigt jobbat, jag är imponerad

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det tog flera månader för mig... helt plötslig insåg jag att vårens böcker passade väldigt bra till utmaningen.

KajsaLisa sa...

Godnattsagor för rebelltjejer var en kul titel.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, perfekt bok för mig och 9-åringen.

Robert W sa...

Du måste ha läst otroligt många böcker den här våren om du lyckats hitta 35 som uppfyller punkterna i Kaosutmaningen. Men jag förstår inte hur du tänker med punkt 1. "En dag ska jag bygga ett slott av pengar" är väl inte 7 ord.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det har varit väldigt bra läsvår, bra flyt. Bra jobbat att hitta ett ”fel” 🤓 men artiklar räknas sällan som ORD. En väldigt fin läsvärd bok som jag vill lyfta fram.

FrökenChristina sa...

Jag är väldigt imponerad att du lyckades med alla 35 så snabbt. Det svåraste brukar vara att tolka böckerna rätt till rätt klurighet. Fast det är också kul. Det gör ofta att jag hittar andra författare jag aldrig skulle ha läst annars.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, jag är lite impad själv... började titta på böcker jag läst under våren - och de stämde väldigt bra! Leta och hitta nytt är kul!