Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juni 2018

trilogier - tematrio

läser sällan serier men kom på tre trilogier:

Jane Gardams anglofiliska trilogi:
En engelsk gentleman, läs: HÄR.
En trogen kvinna, läs: HÄR.
De sista vännerna: HÄR.

Sigge Stark skrev en seriös trilogi om hur det var för civila att leva under kriget, med hunger och flykt från sina hem. Men förläggaren valde att saluföra böckerna som vilka kärleksromaner som helst; Kärlek i fred, Kärlek i krig, Kärleken segrar. Titel och slut ändrades ofta i hennes böcker.

Edna O'Brien har skrivit två flickors utveckling till kvinnor; Två flickor på Irland (The Country Girls 1960), hennes debutroman, en trilogi om den sympatiska Kate och egoistiska Baba, tonåringarna från landet som kommer från klosterskola till Dublin.
"Berätta om tre minnesvärda trilogier!" föreslår Lyran.

19 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Sigge Stark! Men det är en författare jag borde läsa, för det har jag faktiskt inte gjort.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Sigge Stark är klart underskattad - och lurar av förlagen, men nu finns hon på litteraturkartan:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/12/en-beromd-varmlandsk-forfattare.html

Mia Eggimann sa...

Jane Gardam har jag funderat lite på att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag tyckte mycket om hennes böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Klart du tog med Edna!

Klimakteriehäxan sa...

PS noterar förtjust att Tom Wolfe hamnat i din bokhög!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, biblioteket på Hisingen har allt! ❤️

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dina trilogier men Gardam är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten. den tyckte jag om.

Mrs Calloway sa...

Jane Gardams trilogi är väldigt bra. Sigge Stark blev nog ofta överkörd av sina förläggare. tänkte faktiskt lite på O´Btien

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, läser runt och upptäcker många bra trilogier.

Lena sa...

Tack för trevliga tips. Har läst några böcker av Sigge Stark för evigheter sedan, men inte den trilogin.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, kanske inte mest känd av Sigge, intressant krigsskildring.

Robert W sa...

Det var synd om Sigge Stark.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hon blev verkligen utnyttjad.

Åsa sa...

Inte läst någon av dessa trilogier. Känner bara till författarnamnet Sigge Stark, inte mer än så.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, bra författare alla tre.

Bara brittiskt sa...

Åh, jag är jättesugen på Gardam.

Hanneles bokparadis sa...

brittiskt, tyckte mycket om Gardam.