Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 juli 2018

Tsarens dotter av Gill Paul

 Hon lade böckerna på täcket, tog en stol och satte sig vid sängen.
   "Vad snällt av er, syster Romanova tre."  Dmitrij log. Han tog den första boken: Turgenjevs Fäder och söner. "Det ska bi roligt att läsa om den här och se om den var lika bra som jag minns." Hon iakttog honom ivrigt medan han tittade på de andra. Jag har aldrig läst Tolstojs Kreutzersonaten, så det ser jag fram emot. Och Gorkijs noveller är fulländade. Jag minns den där de högg en tunnel i ett berg - har ni läst den?"
"Åh, den var kuslig. Tror ni det är sant att bergen har andar som angriper folk som skadar dem?" (sid 19)
Tsarens dotter av Gill Paul (från Glasgow, Storbritannien) visar i början en bild på ett släktträd med både brittiska och ryska grenar under ett par århundraden. Nutid 2016 om Kitty Fisher som lämnar London hastigt när hon upptäcker att hennes man är otrogen. Hon åker till den lilla stuga i USA som hon nyligen ärvt efter sin gammelfarfar Dmitrij. Hon städar och hittar ett dyrt smycke under trappan, ett litet Fabergéägg. Hon installerar sig i sin medhavda sovsäck för natten. Kitty har erfarenhet av att reparera hus, det vill hon göra med sin lilla stuga i skogen.

"Det var en balansgång på slak lina. Vid ett tillfälle när Dmitrij patrullerade längs med staketet började någon spela Marseljäsen på munspel, den sång som skrivits efter franska revolutionen 1789. Dmitrijs grepp om geväret hårdnade. Han hade lust att skjuta mannen på fläcken." (sid 109)

Historien startar året 1914 när storhertiginnan Tatiana arbetar på sjukhuset där hon blir hemligt förälskad i officeren Dmitrij. De drömmer om en framtid tillsammans och byter personliga gåvor med varandra innan Dmitri måste tillbaka till kriget efter sin återhämtning från skottskadan. Berättelsen växlar mellan olika platser och tider. Något händer hela tiden som håller en nyfiken, en vill läsa vidare. I efterord i slutet av boken ange författaren intressanta källor om man vill fortsätta att läsa mer om Romanovfamiljens tragiska historia.
Flera smakbitar: HÄR.

19 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för intressant smakebit!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en intressant bok med viss sann historia bakom.

Mösstanten sa...

Intressant. Och spännande är den tydligen också.

Monika sa...

Spännande! Den dök upp hos mig för ett tag sedan :)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vissa saker känner man till från historien men författaren har lyckats fint med att få till det med nutiden.

Monika, jag tror dd kommer att gilla denna.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten - det lät som en intressant bok!

znogge sa...

Den låter intressant för visst var tsarfamiljens öde speciellt och det har spekulerats mycket kring det.

Boklysten sa...

Den skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Den låter onekligen intressant, jag har problem med ryska författare däremot, har försökt traggla mig igenom ett antal klassiker utan att lyckas. Någon gen som fattas hos mig kanske...men en historia som handlar om Ryssland men är skriven av en amerikan(?) kanske är lättare

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, mycket intressant och trevlig läsning.

Znogge, det var först 1979 man hittade massgraven, fortfarande finns det saker att utforska och spekulera om.

Boklysten, mycket läsvärd bok.

Paula, författaren Gill Paul kommer från Glasgow, Storbritannien, händelserna är utlagda i USA och Ryssland (min far fick fly från Ryssland som barn men det påverkar inte mina gener).

Åsa sa...

Spännande! Tack för smakbiten!

Paula sa...

Jag trodde du kunde utveckla varför ryska böcker är så tråkiga, hihi, jag menar med avsaknad av gener att jag har svårt att finna de små nyanserna som antagligen gör den ryska prosan stor. För mig framstår det bara som tråkiga...

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, livet är spännande!

Paula, jag tycker mycket om ryska författare ❤️
Läs noveller av Anton Tjechov, Ivan Turgenjev, Nikolaj Gogol... kanske lättare än tjocka ryska romaner.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag är nyfiken på den här boken.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en bra läsvärd bok.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har sett boken lite överallt den senaste tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, helt färs läsvärd bok.

Bokdivisionen sa...

Låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivision, en sann historia bakom, fin bok.