Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 november 2018

Einsteins nya fru av Liv Strömquist

"Albert Einstein gjorde all sin tidiga forskning tillsammans med sin första fru, Mileva Marić. Mileva var en serbisk matematiker som studerade teoretisk fysik i samma klass som Einstein på tekniska högskolan i Zürich. Kvinnor var egentligen förbjudna att studera där, men gör Mileva hade man gjort ett undantag.
   År 1905 publicerade de tillsammans tre ariklar som kom att revolutionera fysiken. Artiklarna handlade om relativitetsteorin, Brownsk rörelse och den fotoelektroska effekten.
I alla brev från denna tiden refererar Einstein till forskningen om "vår forskning." Sedan går deras äktenskap åt helvete" (sid 25)
Einsteins nya fru : Samlade serier av Liv Strömquist innehåller de bästa serierna från hennes tidigare böcker och en del nytt. Kvickt, roligt och tankeväckande. Maken tyckte också om boken.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Den låter intressant och spännande!

Mösstanten sa...

Säkert rolig att läsa. Bra tips om man behöver muntra upp sig. Kanske blir man lite arg också?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Liv Strömquistär duktig, snabbtänkt

Mösstanten, mycket tankeväckande.

Ama de casa sa...

Låter intressant! :-) Att Einstein tog hjälp av sin första fru visste jag inte, men det förvånar mig inte heller :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, många kvinnor har råkat ut för det, utan att få äran. Även jag under studietiden, inte roligt.

Veiken sa...

Intressant! Det var många stora forskare som arbetade i par. Curies exempelvis!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, paret Curie delade på äran.

KajsaLisa sa...

Dom hann ju uträtta mer än dom flesta av oss gör i alla fall. På det viset var det ju ett kort men lyckat äktenskap :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, precis, men hon borde ha fått ta del av äran