Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juli 2019

Fjädrar av Jacqueline Woodson

   "Nu började jag själv bli arg. Felet med den här familjen var att man måste förklara allt hela tiden!
   - Frannie, du vet att världen håller på att förändras. Jag vill inte höra talas om att du bråkar med den där pojken bara för att han är vit.
   - Äh, glöm allt jag sa! Jag la armarna i kors och reste mig ur mormors knä." (sid 101)
Fjädrar (2019) av Jacqueline Woodson berättar om Frankie och om den vita pojken som börjar i skolan med bara svarta elever. Som alla bor på andra sidan av järnvägen. Han är ny i klassen där alla redan känner varandra. Pojken kan teckenspråk på riktigt, fast han är hörande och pratar. Han är tyst och ganska oberörd fast en del i klassen är dumma mot honom. Frannies storebror är döv, så hon kan också teckenspråk.
Flera smakbitar: HÄR.
Jacqueline Woodson fick Alma-pris för Brun flicka drömmer.

28 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

verkar komplicerat. jag har inte läst något av den här författaren

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det tycker jag du ska göra, livet är väl inte alltid så enkelt.

Monika sa...

Känner inte till den. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Låter intressant Tack för smakbiten.

Mösstanten sa...

Hört talas om att hon har fått Almapriset, men vet inte mer. Tack för smakbiten!

Znogge sa...

Ett lite annorlunda upplägg men ett intressant perspektiv!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, kanske inte direkt en vuxenbok.

Lotten, väldigt läsvärd bok.

Mösstanten, Woodson skriver väldigt trevligt.

Znogge, så kan det vara i vissa delar av världen.

Rak i ryggen sa...

Åh, tyckte mycket om Brun flicka drömmer. Ska läsa. Eller ge till dottern Tack för tips.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag blir nyfiken. Har läst Brun flicka drömmer.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten ur en bok som låter intressant med ett tvärt-om-perspektiv.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag gav Brun flicka drömmer till mitt barnbarn.

Freja, då kommer du nog tycka även om denna.

Ama, så kan det vara i vissa delar i världen.

Paula sa...

Världen som den är fast tvärtom, alltid intressant. Ungdomsbok som säkert passar vuxna också eftersom temat gäller alla åldrar ung som gammal. Apropå omslaget till mitt boktips så är det ett annat på boken jag läser men när jag letade på nätet fanns bara den hiskeliga varianten. Skön söndag!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Har inte läst nåt av henne men är lite nyfiken på Brun flicka drömmer. Tack för smakbiten, jag gillade den! :)

Åsa sa...

Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, och jag minns lite hur jag själv hade det i skolan, lätt att känna igen sig.

Josefin, fina böcker båda två.

Åsa, hon har varit i Sverige och tagit emot Alma-priset.

Christina Karlsson sa...

Den kan nog vara intressant,
men å vad fin bild du har i din header idag :)

Bokdamen sa...

Låter intressant. Känner till men inte läst. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Den vill jag läsa! Fast jag ska nog börja med Brun flicka drömmer som jag ännu inte läst.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, känner igen författarnamnet.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, tack, jag leker prinsessa i Skottland.

Bokdamen, även vuxna kan läsa.

Scylla, ordningen kanske inte spelar så stor roll.

Mia, hon har blivit känd i Sverige.

Veiken sa...

Finns den på biblioteket ska jag nog ladda ner och läsa den. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag har lånat boken på biblioteket.

Robert W sa...

Det var mycket på en gång. Hudfärg, funktionsnedsättning...

Hanneles bokparadis sa...

Robert, verkligen, ingen bok man återger lätt.

Cinnamon sa...

Har hört talas om författaren men inte läst något av henne än. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag tycker om hennes böcker.

Rämmengården sa...

Tack för boktips kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Nina, jag tror du skulle gilla denna.