Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 augusti 2019

Fjärilen som återvände till sin puppa av Assar Andersson

Fjärilen som återvände till sin puppa (2019) av Assar Andersson; en berättelse om en avvikande ung människas situation i ett heteronormativt samhälle. En berättelse om artonåriga Kim som går sista året på gymnasiet och nyligen flyttat till Malmö från Stockholm, försöker hitta nya vänner, bli accepterad.

"Ensamheten har lärt mig mycket. Inte minst om de roller vi får oss tillskrivna. Men också att vi är allt för snabba att fälla våra omdömen om människor vi möter för första gången. Det vi ser och hör gör att våra föreställningar många gånger blir schablonartade. Idag förstår jag att vi gör dessa rationaliseringar för att känna oss tryggare i kontakten med andra människor. Man jag förstår också hur omgivningen ser på mig. Vid första anblicken är jag en snygg tjej med långa ben." (sid 42)

Kim är fascinerad och kan mycket om transsexuella modeller och artister. En av dem är den israeliska sångerskan Dana, som föddes som pojke och väckte anstöt bland många religiösa grupper i Israel, men vann Eurovision Song Contest 1995 med Diva. Dana hoppades att människor nu skulle lära sig respektera varandras oliktänkande och utseende. Kim förklarar för sin vän Moa vad intergrender och transgender betyder - vilket inte ska förväxlar med transvestiter, som trivs med sitt biologiska kön, vacker i långt hår, makeup och sexiga kläder.

"Jag tar boken från skrivbordet,  She's Not the Man I Married : My Life with a Transgender Husband av Helen Boyd. Vad jag benämns i folkmun har jag ingen aning om. Jag går i kvinnokläder och känner att jag är född i fel kropp, men vill inte byta kön. Kanske skulle förståsigpåarna säga att jag är en blandning av transvestit och transsexuell?" (sid 43)

En viktig, stark och välskriven bok som föräldrar, lärare, lärarstudenter, skolkuratorer, bibliotekarie borde läsa och diskutera. Om vikten och rätten att få vara sig själv, bli accepterad, trivas med sin kropp, hitta sin identitet. Boken väcker många frågor. Även moraliska frågor.
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har inte hört talas om över huvud taget. tack för smakebiten!

Robert W sa...

Den boken ligger väl i tiden antar jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, boken är helt ny.

Robert W, en väldigt aktuell bok.

Monika sa...

Jag förstår egentligen inte varför alla måste ha en etikett. Tack för smakbiten!

Mösstanten sa...

Verkar vara en viktig bok. Tänk om vi alka bara kunde låta alla andra vara som de är.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, människor har lätt att etikettera varandra.

Mösstanten, världen skulle vara lättare att leva i för många.

Znogge sa...

Tänkvärda och viktiga böcker. I varje skolklass lär det finnas tre elever som inte känner sig hemma i det gängse mönstret vilket är viktigt att veta...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och då är det viktigt för läraren att vara förberedd.

Bokdamen sa...

Låter som en viktig bok. Tack för smakbiten!

astridterese sa...

Det hørtes som en bok mange kunne trenge å lese. Det er viktig at slike bøker finnes. Ha en riktig fin søndag!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Ny bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, bra att det finns bra böcker om alla ämnen.

AstridTerese, ju fler som läser desto bättre.

Åsa, en pinfärsk bok.

Paula sa...

Denna har jag inte hört talas om,. Däremot läste jag en mycket bra bok skriven av dottern till en präst som bytt kön. Hur hon, dottern upplevde att hennes pappa plötsligt blev en kvinna. Ämnet är onekligen både aktuellt och kräver kunskap och eftertanke.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, ett aktuellt ämne, alla behöver mer kunskap.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en viktig och aktuell bok. Tack för smakbiten.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten, det verkar vara en bok man lär sig något av!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, viktigt försöka förstå.

Sara, mycket lärorikt och många tankar väcks.

Rämmengården sa...

Tack för smakbiten ha en fin kväll kram Nina

http://kraka.moah.se sa...

Låter som en bok värd att läsa. Speciellt som jag träffar dem som byter kön emellanåt numera sedan Huddinge tog över patientgruppen från Solna.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, önskar detsamma.

Kraka, en bok om kunskap och tankar som flera borde ta del av.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Känner igen titeln, men hade ingen aning om vad den handlade om. Den vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Scylla, en riktigt läsvärd bok.

Ylva sa...

När jag var liten tänkte jag att mitt första barn skulle heta Kim, för det kan både pojkar och flickor heta. Jag har inga barn, men tycker fortfarande att Kim är fint! Boken verkar bra och viktig!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag har lite svårt för namn när jag inte vet om det är pojke eller flicka... Boken är väldigt bra.