Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 augusti 2019

Mircea Cărtărescu - nästa Nobelpristagare?

"Det var en förhårdnad inne i den bleka skinnknut som glodde som ett öga mellan två ögonlock. För första gången tittade jag efter närmare, under vattnet, och öppnade springan med fingrarna. Eftersom jag inte kunde se ordentligt reste jag mig i karet och vattenlinsen i naveln rann sakta ut. Herregud, sa jag mig och log, nu har det gått så långt att jag har blivit navelskådare..." (sid 10)
Solenoid (2019) av Mircea Cărtărescu är en roman om Bukarest, både drömd och verklig stad: "Runt omkring i staden ligger jättelika underjordiska solenoider, magnetiska spolar som får hus, människor och föremål att levitera [sväva i luften]. Parallellt med berättelsen om staden möter vi en enkel landsbygdslärare, författarens alter ego, som rör sig i en drömlik, surrealistisk och hypnotisk verklighet."

"Huset var fullt av gäster, det var rena dårhuset, och jag - tro det eller ej - hade låst in mig på toaletten och satt där och grät på toalettlocket. Fyrtio år! Hela min ungdom hade jag tyckt att kvinnor över fyrtio var gamla kärringar! Det var så vi sa när var kaxiga gymnasister: mattekärringen, historiakärringen... modersmålskärringen... Fyrtio år skulle inte jag bli. Inte anade jag att jag skulle bli en kemikärring på nolltid! Ja, allting gick alldeles för fort, som i en dröm." (sid 176)
Flera smakbitar: HÄR.

21 kommentarer:

Monika sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, var så god!

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Spännande :D

Scylla sa...

Den lät häftig. Borde läsa något av henne. Undrar om jag inte har en i hyllan, en utgallrad biblioteksbok.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt intressant läsvärd bok

Scylla, Mircea är en han, tippad ett tag som Nobelpristagare, jag har också en utgallrad biblioteksbok av honom.

Robert W sa...

Intressant smakbit. Tack för den!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, intressant författare!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Verkar klart annorlunda.

Paula sa...

Den verkar vara skriven med självdistans och humor, sånt gillas! Men, Nobelpristagare? Har du läst tidigare verk av henne? Jag brukar ha svårt att ta till mig pristagarnas litteratur, denna tyckte jag inte verkade svår...tack för intressant smakbit, trevlig söndagsafton!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, liknar inget jag läst tidigare.

Paula, låter som förutfattade åsikter.

Freja, författaren har en del som blivit översatt till svenska.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Vilka sköna smakbitar! Den här hade jag inte hört talas om innan. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, en ny översättning av Cărtărescu.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten! Sett den på jobbet men inte läst

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Bokdamen, då kan du låna boken.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, tack vare översättare kan vi läsa honom.

Sara Pepparkaka sa...

Jag får säga att inte trodde jag heller direkt att jag skulle bli över 40, men så har det blivit..

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. tror aldrig jag läst något som utspelar sig i Bukarest.

Hanneles bokparadis sa...

Sara. i vidd ålder tänker man väl så...

Lotten, inte så många böcker översatta.