Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 augusti 2019

ont om plats i bokhyllan? #25 Vita Sackville-West

Bygg ett torn - som Vita Sackville-West hade.
I tornet hade Vita sitt skrivrum med 2.700 böcker.
Vi var där igen på vår resa och tittade även på trädgården.
Författarparet hade tre bibliotek i Sissinghurst, totalt 11.000 böcker.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Det var verkligen en rejäl samling!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, båda makar var ju författare och maken diplomat.

Mösstanten sa...

Vill man ha riktigt många böcker hemma får man väl köpa sig en herrgård åtminstone. Fast Jan Myrdal hade visst väldigt många böcker och han bodde väl i ett ganska normalt hus?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har inte hälsat på hos Jan Myrdal, men nu är hans böcker flyttade till ett annat hus.

Ama de casa sa...

Wow! Snacka om att vara bokfanatiker... Det är dekorativt, men fy för att behöva damma där... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, men du behöver inte damma där :)

Hanna sa...

Så när får vi se ditt tornbygge?

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, om ett par vevkor

Hanna sa...

Ser fram emot det :)

KajsaLisa sa...

Oj snacka om boksamling.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, en hel förmögenhet.