Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2019

rutiner - fem på fredag

1 Vad är något du gör varje morgon? borstar tänder, tar min medicin.
2 Vilken är din typiska frukost på helgen? mikrar fullkornshavregrynsgröt eller gör mackor av fullkornsbröd och te.
3 När senast testade du en ny hygienprodukt? köpte en bra deodorant som inte innehåller aluminium på Finlandsfärjan.
4 Vilket märke handlar du mest från i din mataffär? leverpastej till maken, ohomogeniserad mjölk till mitt te, 40% vispgrädde till mitt lunchkaffe (de andra innehåller förtjockningsmedel karragenan), rysk yoghurt.

5 När senast bytte du frisyr? för fem år sedan, trivs med min fläta.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

14 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Märkte du att ElisaMatilda gjorde om fråga 4 när hon själv svarade??? Klart man ska behålla sin frisyr om/när man trivs med den. Gärna de andra (goda) vanorna också!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tillåtet att ändra... märkte inget.

wiolettan sa...

1. Tackar Gud för att jag får vakna ännu en dag. Tar 8 tabletter morgonmedicin.
2. Filmjölk, en hård fullkornssmörgås med ost och paprika.
3. Det är så länge sedan så det kommer jag inte ihåg. Har känslig hud och de produkter som jag har hittat, som passar, får vara kvar.
4.Ekologisk A-fil, som Willys har.
5.Cirka 4 år sedan då jag slutade att klippa upp mitt hår, klipper det men det är mera "jämnlångt", eller kort.

Hanneles bokparadis sa...

wiolettan, lite fler än jag... gillar osötade olika sorters filer och yoghurt

Boklysten sa...

Medicinerna glömde jag helt, de ingår så automatiskt att jag inte ens tänker på det

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, visst har det blivit automatik nu.

Yasmine sa...

Borde skaffa en sån deodorant jag med!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, finns på apoteket.

Musikanta sa...

Borsta tänderna gör jag EFTER frukosten :-).
Ingrid

BP sa...

Vilka sunda frukostvanor du har i motsats till mig. Bra med en deo som man är nöjd med, jag använder Fenjal. Så du använder också "riktig" vispgrädde! Helt rätt tänkt, för jag använder också bara "riktig" smör".

Hanneles bokparadis sa...

Musikants, jag nämnde väl ingen ordning :)

BP, jag hittar inte Fenjal längre nånstans.... Riktig smör och grädde har jag alltid använt.

Paula sa...

Oh, varför fick vi inte ett foto på din fläta? rysk yoghurt? Vad heter den? Är det Lindahls som tillverkar? Du menar inte smetana?
Jag ska försöka börja med havregrynsgröt igen, kanske inte varje dag, men några dar i veckan. Blir dessutom mycket billigare än macka och pålägg...

Åsa sa...

Gröt är gott, går att göra spannmålsfria varianter. Grädde ska bara vara grädde, inga tillsatser. Helt rätt! ;)

Hanneles bokparadis sa...

Paula, maken tipsade att jag kunde fläta på vänster sida, då klarade jag det med min brutna axel :) Smetana är smetana, Rysk yoghurt är Lindahls, milt.

Åsa, jag testar alla möjliga sorters gröt, mums :)