Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 oktober 2019

läst Olga Tokarczuk - helgfråga

När ger jag upp en bok, undrar Mia i Helgfrågan; sällan, väljer böcker jag gillar.
Bonusfråga: favorit efterrätt? Fruktsallad.
Spel på många små trummor, noveller av Olga Tokarczuk.
Jakobsböckerna av Olga Tokarczuk; 960 sidor och 1,2 kg. Polsk 1700-tal, gränsland mellan dagens Polen och Ukraina, befolkat av polacker, judar, ryssar, turkar och andra folk. En historisk roman om den unge karismatiske juden Jakub Lejbowicz Frank - för somliga en kättare, för andra en frälsare. En bok värd Nobelpris.
Mias Helgfråga

24 kommentarer:

Margit sa...

Jag har läst en bok av Tokarczuk, Alku ja muut ajat på finska. Vet inte vad det heter på svenska. En mycket bra roman.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, jag har tyckt om det jag läst av Olga.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har inte läst något av Olga Tokarczuk.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, bra att hon redan finns översatt.

Veiken sa...

Jag var inne i en bokhandel idag. Där hade man aldrig hört Nobelpristagarnas namn,. En kollega hade tydligen hört namnet på en av dom.

Mrs Calloway sa...

Jakobsböckerna är ju dubbelt aktuell nu. Polen och Nobelpriset i litteratur. bra att den väntar i hemmet. det andra priset var ju inte så kul

Mösstanten sa...

Jag har ju inte läst henne, men det ska jag ändra på.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, båda författarnas böcker finns översatta till svenska.

Mrs Calloway, det sägs att man läsa texten, inte skåda författaren...

Mösstanter, Peter Handke är helt nytt namn för mig, men mycket är översatt.

Bokdamen sa...

Jag ger upp böcker som inte funkar. Det finns så många böcker som lockar. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag försöker välja de rätta direkt :)

Boklysten sa...

Det är ganska sällan jag ger upp en bok.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, samma här, vissa böcker vinner vid omläsning.

znogge sa...

Jag har inte läst något av vinnarna men beställt två böcker på bibblan. Tyckte dock att handlingen verkade sådär men jag vill bilda mig en egen uppfattning. Böcker som inte faller mig i smaken läser jag inte klart. Det finns så många andra som väntar!

Klimakteriehäxan sa...

Över 900 sidor! Nej, den blir nog inte läst av mig. Prisvärd eller ej.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har också beställt på biblioteket, ofta lyckas jag välja böcker som tilltalar mig.

Klimakteriehäxan, som du ser så har Tokarczuk även skrivit korta noveller, och mycket annat.

[Anna] sa...

fruktsallad, vad gott :) När jag väntade mitt andra barn så levde jag på fruktsallad :)

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] det är ju nyttigt också :)

TinaO sa...

Fruktsallad är alltid gott!
Kul att du har ett par böcker av Olga Tokarczuk! Jag har inte läst något av henne, men har blivit nyfiken på Jakobsböckerna, trots omfånget.

Lena sa...

Är så nyfiken på att läsa något av Tokarczuk.

Hanneles bokparadis sa...

Tina O, böckerna har jag lånat på biblioteket.

Lena, jag har tyckt om det jag läst av Tokarczuk.

Evelina Nilsson sa...

Tokarczuk blir jag ändå lite nyfiken på. Handke däremot får jag lite dåliga vibbar av, fast jag vet att man ska försöka skilja på författare och bok.

Fruktsallad är så gott och går att variera i oändlighet.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, Tokarczuk skriver olika, även korta noveller. Man ska nog kanske hålla isär text och författare...

Åsa sa...

Ja det är inte alltför ofta man ger upp böcker man själv valt, men det händer. Ibland vill man ju testa att låna någon bok man inte är helt "stensäker på", ibland funkar det, ibland inte.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, därför är bibliotek så bra, att man vågar testa.