Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 november 2019

Gift av Tove Ditlevsen

"Och jag kommer alltmer underfund med att det enda jag verkligen duger till, det enda som intresserar mig passionerat, är att forma meningar, skapa ordföljder eller skriva enkla fyrradiga dikter. För att kunna göra det måste jag iaktta människor på ett alldeles särskilt sätt, ungefär som om jag skulle stoppa undan dem i ett arkiv för att använda dem senare. För att kunna göra det måste jag också läsa på ett särskilt sätt" (sid 62)
Gift (1971) av Tove Ditlevsen berättar om den unga Tove som är gift med en betydligt äldre man. Det lever ett stillsamt liv, hon måste redogöra alla utgifter noggrant, i smyg skriver hon på sin roman. När hon väl visar det för honom, får hon stöd och beröm. Tove känner sig instängd, sörjer att han inte vill ha barn. Hon flyttar till yngre vänner, blir gravid och gifter om sig. Det blir värre.

12 kommentarer:

Rämmengården sa...

God morgon låter som en spännande bok. Ha en fortsatt trevlig dag kram Nina

Mösstanten sa...

Den har jag läst för länge sedan, på 1970~talet tror jag. En bra bok vill jag minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, ganska tragisk självbiografi.

Mösstanten, Tove Ditlevsen är intressant, vill läsa mer av henne.

znogge sa...

Där gjorde hon nog ett klokt val. Själv har jag inte läst den dock.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en väldigt bra gripande bok.

wiolettan sa...

Låter som en spännande bok, i min smak, denna "spänning" gillar jag.
Människoskildringar och öden.

Ama de casa sa...

Låter som en deprimerande bok...

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, mycket läsvärd bok.

Ama, inte deprimerande, en stark kvinna.

Ylva sa...

Jag tror inte att jag läst Ditlevsen, men det där var ju jättevackert, så nu är jag nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Yla, jag vill absolut läsa mer av Ditlevsen.

Scylla sa...

Låter väldigt mörkt men jag blir ändå sugen på att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, boken är väl värd att läsas, Tove Ditlevsen är intressant författare.