Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 februari 2020

Bipolära skeppsbrott i Österbotten av Nicko Smith

Tänkte på i:et     i     ingenting
                medan jag högg
                             morgonved
en helt vanlig tisdag
                     & erinrade mig plötsligt
Hur jag hade fötts ur ett fridlyst norrsken          (sid 34)

Bipolära skeppsbrott i Österbotten av Nicko Smith är hans poetiska resa genom Österbotten sett ur ett bipolärt perspektiv.  Jag blev nyfiken för jag har viss kärlek till och kännedom om den finska Österbotten, kusiner, skratt. Jag minns det karga och det enkla.

Smiths text formas i grafiska vågor, ett rytmiskt lugnt skvalpande, jag följer med i strömmen och skapar egna bilder i huvudet. Nya bilder vid omläsning, beroende på hur jag känner mig. En bra text lever och ger nya associationer.

Varvat det vardagliga med tandläkarbesök och gamla disktrasor och dvärgstjärnsexplosioner mot solens hjärtslag! Fridlysta färger.
De fjäderlätta orden blir tyngre. Ångesten. Upprepningar av starka ord; biverkningar. Nya ord. Depressionsgalaxer.
Främlingar för varandra.
Drömmen om att vara någon mer, att älska villkorslöst, hitta hem.

Vindkvarnar & solregn
                           klockor utan tid
                  Gyllene morgon
                           Kaitforsen i ögonvrån        (sid 26)

jag följer Nicko Smiths blogg sporadiskt: HÄR.
Flera smakbitar: HÄR.

23 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för smakebitar och info. inget jag kände till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är det intressant att upptäcka nytt.

femfemman sa...

Nya ord är uppfriskande och funderargörande. Förstår inte hur du hittar allt. En sådan här bok skulle jag aldrig se, men gärna läsa delar av.God söndag! Anna-Lena

Monika sa...

Poetiskt språk är en anti-trigger för mig. Jag klarar bara inte av det :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag är glad att jag fått läsa denna.

Monika, så kan det vara ibland, en ny dimension :)

Lottens Bokblogg sa...

Kan tänka mig att det är en bok där språket antingen passar perfekt eller inte alls.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, väldigt vackert språk, eget.

Kajsa sa...

Vackert! Jag älskar dessa typer av böcker om jag är på humör för dem. Tack för smakbiten.

Ama de casa sa...

Hmm... Sånt där är för knepigt för mig och jag blir mest irriterad. Som i:et i ingenting? Det är ju för sjutton TVÅ i:n i ingenting. Absolut inget för min del.

Hanna sa...

Vackert. Tycker om! Det är roligt att få ta del av verk en aldrig hade hittat själv.

Robert W sa...

Inte min grej, men tack för smakbiten!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Boken verkar vara en aning speciell.

Paula sa...

Österbotten är inte mitt finska landskap, har bara besökt det en enda gång i min barndoms dagar. Men känner många som kommer från Vasa.
Boken lockar inte, jag vill läsa mera konkret text som jag begriper. Tack för smakbit, berätta gärna vad du fotat i headern, vad är det för lappar som sticker ut ur alla böcker undrar nyfiken Paula

Bokdamen sa...

Spännande med Österbotten, blir lite nyfiken på var?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, headern idag är från Åbo Stadsbibliotek, böcker som låntagarna beställt, deras namn står på lapparna.

Bokdamen, i boken nämns bland annat Petsmo (Petäjänmaa), Terjärv (Teerijärvi), Korsholm (Mustasaari), Brändö.

Lena sa...

Ibland kan det vara intressant med den där typen av böcker. Tack för smakbiten.

Sara Pepparkaka sa...

Spännande, kanske jag borde läsa, jag bor ju ändå i Österbotten!

Scylla sa...

Lät spännande. Jag borde läsa mer poesi. Har en hel del på vänt här i hyllorna.

Boklysten sa...

Den blir jag nyfiken på, jag är ju från Österbotten. Tack för smakbiten!

Rämmengården sa...

Det låter som en speciell man både kan tycka om och inte. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

Cicilie - Tjuetre06.Com sa...

Denne var ukjent for meg. Takk for smakebiten.

Mösstanten sa...

Tack för smakbiten! Jag läste ju nyss hans diktsamling Tvivel. Visst är det givande att upptäcka nytt.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tack vare bokbloggen har jag upptäckt mycket bra och intressant litteratur, olika genrer.