Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 februari 2020

Råttan i pizzan... facebook

En bok för alla som delar skräp på facebook.
Råttan i pizzan : folksägner i vår tid (2001) av Bengt af Klintberg hittade jag i vår bokhylla, berättar om hundra mer eller mindre makabra och "sanna" historier som cirkulerar i samhället. I sina kommentarer visar han hur dessa moderna folksägner avslöjar våra hemliga önskedrömmar och ångestfantasier.

Jag minns från min ungdom när man hörde om maskar i håruppsättningar. På 1950-talet hade man höga sprayade frisyrer. På den tiden trodde man verkligen att detta var sant. Historien är äldre än så, berättelsen har använts i den kristna förkunnelsen för att varna om överdriven  kvinnlig fåfänga, medan den nutida predikar vikten av god hygien.

Danmarks största företag i korvbranchen Houlbergs Pølser gick i konkurs för det kom ut ett rykte att det fanns råttor i korvsmeten. När jag var barn, sa man att det funnits råtta i margarin, i min familj åt vi aldrig margarin, bara smör.

Berättelsen om evighetsglödlampan. En ung engelsman i Sheffield köpte en glödlampa av ett välkänt märke, den lyste fortfarande efter 50 år. Glödlampsbolaget ville köpa glödlampan till sina samlingar för 1.000 pund. Mannen ville behålla glödlampan. Han vaknade på natten att någon försökte stjäla glödlampan i köket. Det finns liknande sägner om andra varor, ett uttryck för en folklig misstänksamhet mot de stora industriföretagens affärsmoral. Folk har lagt märke till att många varor har fått en försämrad hållbarhet med åren, och man har dragit den alldeles riktiga slutsatsen att det inte lönar sig att tillverka produkter med obegränsad hållbarhet.
14. Läs en lånad bok (ej biblioteksbok).

9 kommentarer:

femfemman sa...

En bok som man absolut kan återkomma till, underhållande och funderarframkallande.

Mösstanten sa...

Det är lustigt att sägnerna ofta berättas som en bror till min granne upplevde, alltså så konkret - och så är det bara en sägen. Jag har aldrig läst den där boken men skulle gärna göra det.

Znogge sa...

Den har jag läst många gånger :D

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, riktigt intressant läsning.

Mösstanten, nu har vi ju Facebook, som sprider saker väldigt snabbt.

Znogge, svårt att lägga ifrån :)

Lena i Wales sa...

Wow, denna bok finns någonstans bland mina böcker i Sverige.
Oj, vad många gånger jag läst den, berättelserna och hur de uppkommit.

Ylva sa...

Vissa historier tror man på. Kan tänka mig att det går många rykten om hur coronaviruset sprids.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, både roligt... och lite skrämmande.

Ylva, det fanns många rykten när HIV var nytt.

Mia Halvarsson sa...

Den boken vill jag ha :D

Hanneles bokparadis sa...

Mia, finns kanske på biblioteket :)