Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 november 2015

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri är augustprisvinnare 2015. Myller av olika människor, av alla de sorter, ungefär som i verkliga livet. Khemiri väver ihop det hela.
"En kväll kunde vi inte enas om huruvida Japp och Mars var exakt samma godissort med olika namn, eller olika godissorter med liknande ingredienser, så vi sprang ned till kiosken och köpte en av varje och fixade ett blindtest. Varför minns jag just det? Av den första periodens intensiva samtal om föräldrakonflikter och generationsnojor och barndomsrädslor och syskonavundsjukor och framtidsförhoppningar så minns jag det där blindtestet, hur vi sitter nakna i min säng med chokladbitarna framför oss, genast osäkra på vilken sort som är vilken."

"Sen var det hans svettlukt. Samuel kunde ha exakt samma kläder på sig fem dagar i sträck. Visst det är fint att man inte går runt och luktar som en parfymavdelning, men det är också en fördel att man sätta sig på ett tunnelbanesäte utan att personen intill börjar titta snett och byter plats vid första bästa chans."

Flera smakebitar: HÄR.

37 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för smakebiten! dottern lovprisar både bok och författare

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har tyckt om hans tidigare böcker, gillar hans rytm i språket.

C.R.M. Nilsson sa...

Den här vill jag verkligen läsa. Tack för smakbiten!

Monika sa...

Jag har faktiskt också alltid undrat om Mars och Japp är samma :)

aariho sa...

Høres ut som en spesiell bok. Tror ikke jeg ar lest noe av denne forfatteren. God søndag ønskes deg.

Robert W sa...

Jag har också funderat på Japp och Mars. Jag har fått för mig att jag föredrar Japp men det kanske bara handlar om inbillning.

Inger Johanne sa...

Tusen takk for smakebit! God søndag:)

Åsa sa...

Tack för smakbit. Skall verkligen försöka klämma in o få denna läst oxå så småningom. ;)
Ha en fortsatt fin söndag!

Lotten sa...

Bra val som sagt var :-)
Verkar som om du hunnit längre än jag...

Helena sa...

Är ganska nyfiken på den här :)

Elin fra Av en annen verden sa...

Takk for fin smakebit!

CissiG sa...

Tackar för smakbiten. Är det en ny bok?
Kram Cissi

Anonym sa...

Tack för en intressant smakbit. Jag måste verkligen läsa den här boken snart. Jag tror faktiskt att jag skulle känna skillnad på Japp och Mars i ett blindtest. Jag gillar Mars men inte Japp...

Boktjuven Ingerun sa...

Haha, ja den här får en nog allt läsa. Tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, jag lånade på biblioteket.

Monika, hihi, jag är ganska duktig på smaker :)

Aariho, han är bra!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag tror jag gillar Mars...

Inger Johanne, var så god!

Åsa C, ganska lättläst och tankeväckande.

Lotten, jag läser längre innan jag berättar om böckerna :)

znogge sa...

Ny för mig men nya bekantskaper är sällan fel. Och hur är det egentligen med Japp och Mars ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Helena, det har du anledning att vara.

Elin, var så god!

Cissi G, höstens skörd.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, det tror jag också jag klarar :)

Ingerun, hoppas den smakade :)

Znogge, jag tycker om Jonas Hassen Khemiri.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, gillar du Mars eller Japp...?

Madde sa...

Blir lite nyfikekn på den här!

Ewa K sa...

En gångbar bok den här söndagen. Tack för smakbiten.

astridterese sa...

Det var fine smakebiter. Jeg vet virkelig ikke om det er forskjell på Japp og Mars. Det har jeg aldri tenkt på :-)
Og, jeg er helt enig. Når folk bytter sete på bussen fordi en lukter svette, så bør man nok ta seg en dusj :-D
Ønsker deg en fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Madde, en läsvärd bok!

Ewa K, var så god!

Astrid, dagens visdomsord :)

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten! Den här tyckte jag var väldigt bra!

Sara Pepparkaka sa...

En författare (och bok) jag är nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, det tycker jag med!

Sata, jag gillar hans tidigare böcker.

Zelly sa...

Den här blir jag nyfiken på, tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Zellu, tror du skulle gilla den!

Freja sa...

Nu vill jag äta både Japp och Mars...

Lena sa...

Tack för smakbiten. Hos mig är det samma författare, men jag läser en novell.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, samma här, båda duger :)

Lena, visst är Jonas Hassen Khemiri bra.

Decdia sa...

Jag får så dåligt samvete när jag läser din blogg, haha. Jag är urkass på att läsa och när jag väl gör det så är det sällan något djupt. :)

Hanneles bokparadis sa...

Decdia, det ska du inte ha, man ska läsa sånt som är rolig! Smaken är olika - och jag har kanske lite speciell smak... egentligen läser jag "allt".

Freja sa...

Mars är godare än Japp!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag tror dej :)