Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 mars 2020

Unga kvinnor av Louisa May Alcott - hett#50

Unga kvinnor (1868) av Louisa May Alcott har väntat länge i bokhyllan, svt har nyligen visat fin filmatisering. Jag äger både det engelska originalet och en äldre förkortad lättläst version, finns även som CD i bokhandeln, en gammal bok som lever än. Unga kvinnor berättar om fyra systrar som växer upp i en pittoresk liten stad i 1860-talets USA. Den vackra och fåfänga Meg, pojkflickan Jo, känsliga Beth och romantiska Amy. Deras far är ute i kriget, familjen har ont om pengar och flickorna och mamman får klara sig utan manlig hjälp, utom några unga män i grannskapet.

Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.
34. Läs en bok som filmatiserats.

13 kommentarer:

znogge sa...

Den läste jag för många år sedan och skrev en uppsats om den under min studietid.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vackert omslag! Såg den nyligen på bio. Sockersöt och feministisk på samma gång.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, då minns du boken väl, hoppas du har uppsatsen kvar.

Hanna, detta omslag såg jag på biblioteket, den nya filmen har jag inte sett.

Mösstanten sa...

Den läste jag som barn på rekommendation från min mamma. Jag tyckte att den var bra, vill jag minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en läsvärd bok fortfarande bok fortfarande efter 150 år.

Ama de casa sa...

Har varken läst eller sett den...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, då har du något trevligt framför dig...

Monika sa...

Unga kvinnor läste jag någon gång när jag var ung/liten. Kommer knappt ihåg vad den handlar om, men jag funderar på att se filmen :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, den filmatisering jag såg, tyckte jag om :)

Boklysten sa...

Den läste jag för länge sedan och så läste jag nyligen om den i nyutgåva.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, tänk en så läsvärd gammal bok.

znogge sa...

Den har jag kvar!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, härligt att läsa sina egna gamla tankar!