Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juni 2022

tid - tisdagstrio

En underbar torsdag (1954) av John Steinbeck utspelar sig i den lilla kuststaden Monterey i Kalifornien, snarlik den stad där författaren växte upp. Mac finns förstås där, han som är den påhittigaste av dagdrivarna i Ungkarlspalatset.
Ring, klocka, ring, Alfred Tennyson (1809-1892) är upphovsmannen till dikten Nyårsklockorna. Han skrev romantisk viktoriansk vers  och var populär hovpoet efter Wordsworth. 
Såg en film från 1944 i svt "Räkna de lyckliga stunderna blott" vilket syftar på solur, som räknar bara de soliga timmarna, de ljusa lyckliga stunderna i livet... inte räkna de regniga dagarna.

Tid i titeln (ordet tid i olika varianter, klockor, tidsangivelser osv) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

En underbar torsdag har jag inte läst. Borde nog läsa mer av Steinbeck. Sången Räkna de lyckliga stunderna blott minns jag men kanske har jag sett filmen. Sådana där gamla svartvita filmer gick på tv när jag var barn och det var alltid så roligt att se dem så kanske. Minns ju inte allt.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Steinbeck har skrivit en hel del, jag pausade efter skolan men har blivit nyfiken igen, finns många bra gamla filmer i svt.

Monika sa...

En underbar torsdag har jag läst. Jag har nog gillat allt jag läst av Steinbeck.

Robert W sa...

Så roligt att du ändrade bannern till en bild på klockor.

Fialia sa...

Jag har fortfarande inte läst någonting av Steinbeck. Något som borde åtgärdas ganska snart.

znogge sa...

Den filmen har jag också sett men minns inte vad den handlade om! Steinbeck brukar vara ett säkert kort tycker jag.

femfemman sa...

Bra med positivitet. Ang. Räkna de lyckliga stunderna... Fast...utan de mindre lyckliga stunderna, så blev livet rätt enformigt. Odynamiskt!
Men en fin titel är det allt... och undantag inte sämre tider.
Har antagligen sett den när jag var barn...
Steinbeck.. nä... inte alls min läsluststil.
Tid-tänker:Då borde alla klockor stanna... är väl en ungdomsbok.
Ha det fint Hannele! Tycks som du alltid har det, faktiskt// Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ofta har bannern något att göra med mina inlägg.

Anna-Lena, filmen visades nyligen i svt, budskapet är fint, att se de bra stunderna också, ha en bra dag.

Sara Pepparkaka sa...

Visste inte att Räkna de lyckliga stunderna blott syftade på solur, jag behöver kanske inte säga att jag inte sett filmen?

Mrs Calloway sa...

Steinbeck är inte min tekopp men jag jag har läst en del av honom i olika sammanhang. Tennyson är välbekant liksom Wordsworth. filmen har jag inte sett. dum titel, tycker jag. ska kolla om den finns på öppet arkiv.

Vargnatt sa...

Inte läst, tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Steinbeck är inte riktigt min favorit heller.

Sanna sa...

Jag gillar det mesta av Steinbeck! Vad intressant att han verkar vara något av litteraturens koriander enligt det här kommentarsfältet :D

Klimakteriehäxan sa...

Nu tycker jag att du varit riktigt fyndig! Med Tennyson och allt!

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, försöker gissa hur du menar 🙂

Klimakteriehäxan, tycker själv att jag fick ganska bra variation ⏰

Ugglanoboken sa...

Den boken av Steinbeck kände jag inte alls till, så tack för tipset!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst en enda av böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Steinbeck har skrivit en hel del, mycket är översatt.

Mia, både lyrik och en gammal film/sång.

C.R.M. Nilsson sa...

Tennysons dikt är väl den enda jag har läst av dina.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, den har man ju hört många gånger 🙂

Cinnamon sa...

Steinbeck är den enda som jag läst i din trio. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag har inte läst så mycket Steinbeck, noveller sista tiden.

Åsa sa...

Steinbecks bok har jag läst. Minns den som en aning originell.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, denna ingen favorit