Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 mars 2020

Vi for upp med mor av Karin Smirnoff

"Han pratade om böcker och mina tankar vandrade. Varannan vecka kom bokbussen till smalånger och ställde sig på vändplanen vid gunnargrans. Bror och jag satt och läste tills det var dags för bussen att åka igen.
    Efter ett tag slutade bibliotekarien fråga om vi inte skulle låna med oss böckerna hem.
    Vi hade inget lånekort.
    Samma lugn och lukt som i bokbussen fanns i jussis kök." (sid 28)
Vi for upp med mor (2019) av Karin Smirnoff är fortsättning med glesbygdens olika gestalter, på helt eget språk. Modren har dött och vill begravas i sin hemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Jana Kippo har åkt till mors begravning tillsammans med sin tvillingbror, som vill stanna och leva med en sekt i bygemenskapen. I sekten är böcker synd, som det mesta. Janakippo vill inte förlora sin bror. Tvillingarna jana och bror ärver hennes föräldrahem, men där bor redan folk. Jana har en vuxen dotter som blev bortadopterad och som vill nu ha kontakt. En bladvändare, man vill bara fortsätta att läsa, den tredje delen kommer i vår.

8 kommentarer:

Hanna sa...

Arvsskiften verkar komplicerade. Kul att del tre redan är på gång.

Klimakteriehäxan sa...

Tänker läsa denna. Oj, blir det en del till ...

Jennifer sa...

Bokbussen har vi här i stan (Helsingborg) med, dock kommer den inte till alla områdena :(

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, inga lätta grejer, speciellt inte utan lagfart.

Klimakteriehäxan, ena annorlunda bladvändare, man vill bara fortsätta att läsa...

Jennifer, bukbuss var veckans höjdare för våra barn.

Znogge sa...

En mycket bra bok så självklart ska trean läsas.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man vill ju veta hur det går.

Mösstanten sa...

Jag har läst ettan och den var bra. Antagligen blir också tvåan läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag köar för trean på biblioteket.