Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 april 2020

Vår av Ali Smith

   "Hur kommer det sig att du vet allt om allt, Paddy? sager han. 
   Snälla, säger Paddy. Håna mig inte för att jag vet saker. Jag är en utrotningshotad art, jag är det där ingen tror är relevant längre. Böcker. Kunskap. År av läsning. Vilket kortfattat innebär? Jag vet saker.   
    Det är därför jag är här, säger han. 
    Misstänkte det, säger hon. 
    Hon tittar mot hallen kantad av bokhyllor." (sid 38)
Vår (2020) av Ali Smith är hennes tredje årstidsbok. Många har skrivit om våren, hoppets tid, Shakespeare. Våren kan vara den lyckligaste tiden, även en omöjlig tid, nutid med brexit, en tid av murar. Flera olika berättelser. Smith vill säga så mycket om vår nutida. Bokens Richard har fått till uppdrag att skriva en fiktiv roman om mötet mellan Katherine Mansfield och poeten Rainer Maria Rilke, de befann sig ganska nära varandra 1922. Richard ber om hjälp av sin vän Paddy som är döende i cancer. De har varit vänner många decennier, men han tillhör inte de närmaste vid begravning, anser Paddys tvillingar.

    "Biblioteket är stängt, säger kvinnan.
    Richard skakar på huvudet, sorgset ansikte.
    Vilken tid vi lever i, säger han. Vad är det för kultur som inte vill att dess medborgare ska veta saker? Vad är det för en kultur som vill att vissa människor ska ha färre möjligheter att söka information än de som har råd att betala för det? Det är som något ur en totalitär sci-fi-film.
" (sid 49)

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den är jag intresserad av. Jag har läst ett par andra böcker av Ali Smith och hon är ovanlig tycker jag. Skriver på sitt egna sätt, roligt, rörande och uppmärksamt mot olika företeelser i vår tillvaro.

znogge sa...

En ny författare för mig så tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ali Smith är ovanlig författare, jag tycker om det jag har läst av henne.

Znogge, en läsvärd intressant författare.

Ama de casa sa...

Hoppas du får en fin start på veckan!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, varit i farten ett tag nu, önskar dig detsamma :)

Christina Karlsson sa...

Den låter intressant, men stängt bibliotek. Hemska känsla...

Hanneles bokparadis sa...

Christina, jag gillar Ali Smiths böcker, några bibliotek är stängda här, men då får man gå till en annan.

Mrs Calloway sa...

den måste jag läsa. har ett par av årstiderna i hyllan, men inte denna

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kul tema med årstiderna.

KajsaLisa sa...

Annorlunda intrig.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Ali Smiths böcker är annorlunda.