Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 april 2020

Villostigar

Far väl mitt barn
I efterhand har allting 
Dina vacklande steg
blev sjumilakliv
Du går dit du vill
Men blir kvar
För alltid
Villostigar (2020) av Mattias Kronstrand väcker tankar, gör mig glad, fundersam. Jag gillar verkligen Kronstrands underfundiga dikter, lek med ord, nya kloka tankar, igenkänning, upptäcka nytt. Det är lätt att hitta en favorit. En liten bokpärla att plocka fram, läsa om och om igen.
"Akta dig för den breda vägen. Den som alla följer för att de vet vart den leder. Ta istället den okända stigen, som för dig till en plats du inte visste om. Det finns så många fram att komma till. Du måste kanske förvilla dig för att hitta rätt."

Sensommartröst
Äppelknyck
och pinnglass
Lycka ännu
Bara utanpågammal
Det mesta är inte så viktigt av Mattias Kronstrand: HÄR.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Den skulle jag vilja läsa, vilja äga. Ingen omöjlighet, då det är en ny bok.
Underbart att ta den smala stigen och ha så många fram att komma till. Är då tacksam över att vara en som gillar och har möjlighet att gå på folkfria stigar och vägar i den tid som är. Tack för tilltalande tips! //Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, precis en sån bok man vill äga och plocka fram ibland.

Znogge sa...

Ett tilltalande smakprov får jag säga!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Kronstrands texter är tilltalande, varierande.

Mösstanten sa...

Fint tips. Tack för det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag gillar författarens texter.

Ama de casa sa...

Oj! Jag fick just en aha-upplevelse. Har bara tänkt på "farväl" som ett ord utan egentlig innebörd annat än typ hejdå. "Far väl" ger en annan förklaring... :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det som är så roligt med att läsa bra dikter!

Klimakteriehäxan sa...

Mot min vana - jag är ju inte så mycket lagd åt poesihållet - gillar jag de här två exemplen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Kronstrand är väldigt läsbar.

femfemman sa...

Nu har jag beställt den! Tack för tips.. Och tack och lov för Ad libris! // Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag tror att du kommer att gilla denna!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Finstämd, till skillnad från min senaste poesiläsning... Gillar "far väl".

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, helt i min smak...