Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 september 2020

Asymmetri av Lisa Halliday - smakbit

"[Intervjuaren: Vilken bok skulle du ta med dig till en öde ö?]
Ezra Blazer: Ingen av mina böcker, i alla fall. Jag skulle nog ta med Ulysses. Som jag har läst två gånger. Hittills. Den är lika delar storslagen och förbryllande. Hur många gånger man än läser den stöter man ändå på nya saker man inte förstår, men om man koncentrerar sig finns det också stora rikedomar att finna där. Och jag skulle ju ha gott om tid att läsa, så: James Joyces Ulysses, med kommentarer, Snillrikheten och humorn håller en underhållen under läsningen, sidorna är sprängfyllda av lärdom, och så är det själva staden Dublin, som utgör bokens skådeplats, är själva boken - och det är min stad." (sid 313)
Asymmetri (2019) av Lisa Halliday berättar om en man i sjuttioårsåldern som sätter sig på en parkbänk på Manhattan och börjat samtala med en ung kvinna, den unga förlagsassistenten Alice. De börjar träffas, älskar, tittar på basebollklubb hos Ezra, Red Sox, hon har ingen tv. Alice hjälper sin gamla granne. Den världsberömda författaren Ezra Blazer ringer ofta till Alice och frågar hur hon mår och vad hon gör. Ömsint, fast hon sover nästan aldrig hos honom. Ezra skänker gåvor till henne, ser till att hon får luftkonditionering i sin lilla lägenhet. Hon åker till hans ö där han skriver, det går trögt. Åren går och ny Nobelpristagare tilldelas varje år, men inte till Ezra Blazer.

Det är i början på det nya millenniet, USA krigar mot Irak. På Heathrow blir irakisk-amerikanska ekonomiprofessorn Amar, som är på väg till Kurdistan för att hälsa på en vän, kvarhållen i tullen över helgen. Deras vägar korsar, lite otydligt i berättelsen.

"Varför frågar de om det?"
   "Jo, ser du, om man säger att man är katolik och de tror att slutet är nära så skickar de in en präst. Om man är jude så hämtar de en rabbin."
   "Och om man är ateist?"
   "Då kommer Christopher Hitchens."
(sid 146)
Flera smakbitar: HÄR.

22 kommentarer:

Monika sa...

Är ganska säker på att jag inte hade tagit med mig Ulysses till en öde ö. Men en tjock bok hade jag nog valt i alla fall 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Ulysses är en bok där man kan upptäcka nytt hela tiden 🙂

Lottens bokblogg sa...

Just Ulysses hade jag inte valt, men jag förstår tanken.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, det finns nog böcker för alla smaker.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten.Trevlig söndag

Robert W sa...

Nu är frågan om jag borde läsa den här boken eller Ulysses ;) Tack för smakbiten!

tanthuset.blogg.se sa...

Skam till sägandes, så har jag aldrig läst Ulysses...är lite rädd för såna tjocka böcker av nån anledning...märkligt!
Tack för smakbitarna ändå... :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, önskar dig detsamma.

Robert W, en bok man ska läsa om man vill.

Mia, inget att skämmas över, finns andra irländska böcker, jag gillade dock.

Bokdamen sa...

Den här boken har jag läst, var intressant. Tack för smakbiten!

znogge sa...

Tack för smakbiten. Verkar vara en intressant bok!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

Paula sa...

Det lät som en komplex historia med olika kulturer och olika levnadssätt som måhända krockar med varandra. Mitt val av bok skulle bli Sinuhe egyptiern...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, Sinuhe av Mika Waltari är en av mina favoritböcker 🇫🇮

Anna sa...

Åh ja, denna är jag sugen på! Hade glömt bort den. Tack för påminnelsen!

Maria sa...

Jag har läst halva denna men sen tog någon annan bok över och jag återkom aldrig. Tack för påminnelsen, jag ska nog fortsätta på den för den var läsvärd.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, klart läsvärd bok!

Maria, lätt hänt att man byter bok mitt i.

Mrs Calloway sa...

den här boken ska jag helt klart läsa. tack för smakebiten!
kan du säga mig hur jag ska få bort alla blankraderna i mitt inlägg, Hannele. jag sliter mitt hår!!!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, du ska inte använda ENTER... (sånt sköts automatiskt när du skriver). Längst upp till vänster ska du välja HTML-vy (istället för Vyn Skriva) och ta bort

Mrs Calloway sa...

TACK, Hannele! nu ser det normalt ut.
du ligger lätt åtkomlig i listen ovanför i bloggen.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, skönt att det ordnat sig! 😀

Mösstanten sa...

Tack för smakbiten. Den vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en intressant bok om livet och skrivandets mödor.